Sök :
Avancerad sökning

Författare Ämne: Källhänvisningar  (läst 934 gånger)
golbers

Antal inlägg: 4

Till släktträdet
Geneweb

« skrivet: 01 Maj 2013, 10:24:35 »

Vill med detta inlägg öppna för en diskussion i detta forum om källhänvisningar vid presenterade av släktdata. Skulle också uppskatta kommentarer från moderatorn.

Jag har släktforskat under många år och kunnat se hur tyngdpunkten för släktforskning förskjutits från sökande i arkiv och andra källor till sammanställning av uppgifter som tillgängliggjorts av andra på internet och på dataskivor. Jag har själv använt alla metoderna och också publicerat uppgifter på internet genom GeneaNet, egna hemsidor och på andra ställen.

Min avsikt med publicerandet har varit att på så sätt få kontakt med andra personer som kanske forskar på angränsande områden. Så har det tidigare också fungerat men inte längre. Alla mina sidor har texten att man inte ska publicera mina forskningsresultat utan att ange källan eller att ha kontaktat mig. Det här gäller inte enkla data om födsel, giften och död osv. utan fördjupad information från dagböcker, brev mm.

Respekten för att ange källan är många gånger låg. Jag kan nu ofta hitta exakt mina texter ordagrant citerade av andra såsom deras egna forskningsresultat. Har i vissa fall kunnat kontakta vederbörande och på så sätt fått källan införd men ofta har det gått så långt att källan är uppgifter från andra internetplatser som i sin tur hämtat uppgifter från andra internetplatser som i sin tur hämtat uppgifterna från ….   med ursprung från mig, men med bruten källhänvisning.

Jag vet inte hur man ska minska den här företeelsen men inser att jag inte längre har motiv för att publicera mina forskningsresultat på internet – något som ju inte står i samklang med den önskvärda nätgemenskap som ju bl.a. GeneaNet eftersträvar.   
Mvh
Göran Olbers       
roberl

Antal inlägg: 1

Till släktträdet
Geneweb

« Svara #1 skrivet: 04 Maj 2013, 13:56:17 »

Hej Göran
Tack för ett intressant inlägg som berör alla som håller på med sockengenealogier på internet.
Jag har under en tioårsperiod sammanställt och publicerat ett familjeregister rörande Morlanda socken på internet.
På websidan www.morlanda.se finns nu ca 10000 familjer och 38000 individer uppdelade per gård och fiskelägen.

Det ligger ett enormt arbete bakom denna sammanställning men eftersom jag haft hjälp med att rätta och komplettera
många personuppgifter har jag inte framhärdat att ange att de som citerar uppgifter från www.morlanda.se skall ange källan.
På något sätt känns det viktigast för mig att någon sammanställer och publicerar på nätet de grundläggande personuppgifterna
som behövs för ett komplett familjeregister för Morlanda socken.

När detta register är relativt komplett börjar ju det roliga att samla in publicerbara "berättelser "om alla personer som verkat
inom socknen och eftersom dessa berättelser gör sig bäst i bokform finns möjlighet att ta betalt för böckerna.
Skulle jag ha tagit med berättelserna i familjeregistret och folk började återberätta detta utan att ange källa skulle jag
definitivt blivit både arg och ledsen.
Summa summarum: Lägg ut stommarna till släktforskningen gratis på nätet men spara godbitarna till böckerna!
Gå till :