Sök :
Avancerad sökning

Författare Ämne: Översätta till svenska.  (läst 635 gånger)
Tea Åkerlund
« skrivet: 23 Mars 2014, 10:22:31 »

Alla the mæn thetta bref høra ælla see . helsa iak Jngeborg Eriks dotter . jnnærlika medh warom Herra Ihesu Christo. Thet skal allom mannom witirlikit wara at jak hafwir gifwit j Gudz hethir ok wara fru(a) til Wazstena klostir for mins bonda siæl herra Kætils Glysins ok mina . siæx attunga jordh j Øsby j Ølande j Græsgardha sokn medh allo thy ther tilliggir j akrom ok ængiom . skoghom . fiskewatnom . fæmarkom . kwærnom . ok kwærna strømom nær by ok fiærren ængo vndan takno . ok twa attunga jordh j Starby j Wadzstena sokn . ok halfua kwærnena j Mølnom ok tomptena som møllarans hws standa vp a . ok en akir ther nær liggiande ok j Wadzstena sokn . ok en attungh jordh ok en fiærdunghs attung j Kasterstadhom . j Ørabyærgha sokn jnnan . Østirgøtlande mædh allom forskælom som før ær sakt . ok afhænde jak mik ok minom arfwom the samu godzen ok andwardha iak nu hedhane fran til æwærdhelika ægho the godzen klostreno j Gudz hethir ok hans signadha mothir jomfru sankta Mario . Til thessa witnisbyrdh bedhis iak hethirlika ok vælbyrna manna minna magha . herra Birghis Vlfsons . herra Joans Vmereso . riddara . Hænika Myltika . Arnalz fan Fizen ok hans brodhirs . Fikke fan Fizen inzcighle medh mino eghno inzcighle fore thetta brefwit . Scriptum jn Wadhzstenom . anno Dominj Mºcccºlxxº quinto, dominica prima post octauam Ephyphanie.

Ingeborg Eriksdotter skänker till Vadstena kloster som själagåva för sig och sin avlidne man Kettil Glysing 6 attungar jord i Össby i Gräsgårds socken på Öland, 2 attungar jord i Starby i Vadstena socken, halva kvarnen jämte tomten med mjölnarens hus och en intilliggande åker i Mjölna i Vadstena (nu Strå) socken samt 1 1/4 attung jord i Kastad i Örberga socken i Östergötland. Utfärdaren beseglar tillsammans med sina (fyra) svärsöner Birger Ulfsson och Johan Ummereise, (båda) riddare, Heneke (Johan) Molteke och Arnold van Vitzen samt den sistnämndes bror Vicke van Vitzen.
Jag behöver hjälp med att oersätta ett gammalt dokuent 1319år.gammel svenska
til svenska.Jag hjälper en gammal genealog fråm Polen.

Dawid von Wieckis foto.

Dawid von Wieckis foto.

Gå till :