Skriv svar

Släkt i Frösve, skaraborg

Detta forum är till för alla tekniska frågor angående användandet av GeneaNets databas : olika sökningar, personliga uppgifter osv. Tänk på att ange konkreta exempel varje gång du ställer en fråga : namn, tillval...)

Moderator: janolofh

idak89
female
Inlägg: 1
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Hejsan!

Är ny här på forumet men har lyckats få fram en hel del om min släkt.
Dock tar det stopp när jag kommer till min gamlamorfar.
Han är begravd i Frösve, och min mamma tror att han också är född där, eller i socknarna runt omkring. Har letat i kyrkböckerna men eftersom han är född omkring 1919, så är han "för ung" för att finnas med i Frösves kyrkböcker.
Vet att han hette Åke Axelsson.
Han var trolovad med Gerda Maria Fredriksson, född i Bergs socken, skaraborg, 1919.
Lämnade henne dock, och hon födde sedan en dotter som hette Laila Fredriksson. Född 1939.
Laila var min mormor och eftersom vi inte vet mer än att hennes far hette Åke Axelsson och var född omkring, eller i Frösve runt 1919, så är det svårt att hitta information.
Är det någon som har någon ledtråd eller aning?
Kan tänka mig att Åkes pappa hette Axel eftersom Åke heter Axelsson i efternamn, men det är bara en tanke. Hoppas veeerkligen någon kan hjälpa mig, för om åke har fler barn i dagsläget så har min mamma halvkusiner, och det skulle vara spännande :)
MVH Ida  :)
jdik10
jdik10
Inlägg: 1
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Hej Ida!

Det ska gå att hitta personer födda 1919 i Genline. Jag har personligen funnit min morfar där trotts att han är född 1938. Begravda i Sverige är också ett bra program som kan ge dig en hel del ledtrådar att gå på. Din gammelmorfars far behöver inte ha hetat Axel. Jag trodde exakt samma sak om min morfar sida av släkten men där var jag tvungen att gå tillbaka först två generationer innan jag i mitt fall hittade den första Sven. Användandet av patronymikon började nämligen bli ganska omodernt på 1900-talet fast det kanske inte är säkert i ditt fall. Men börja först med att använda Begravda i Sverige där kommer du få så pass mycket information att du kan gå vidare i Genline.

Lycka till :)

Mvh: Martin
Skriv svar

Återgå till "Tekniska frågor"