Skriv svar

Hantera källhänvisningar

Detta forum är till för alla tekniska frågor angående användandet av GeneaNets databas : olika sökningar, personliga uppgifter osv. Tänk på att ange konkreta exempel varje gång du ställer en fråga : namn, tillval...)

Moderator: janolofh

jhelgesson
male
Inlägg: 1
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Hej!

Är ny användare av Geneanet och gillar det grafiska gränssnittet, men hur administrerar man källor/referenshänvisningar? Jag vill kunna länka de olika uppgifterna i en profil till specifika källor som oftast är en bildfil eller annat dokument. Trots att filen finns uppladdad kan jag inte lägga in en referens till den i fältet för källor. Jag har heller inte hittat hur man kan lägga in detaljinformation om respektive källa, t ex hur säker uppgiften är. Är detta möjligt?

Jag har tidigare använt Gramps och där var referenshanteringen mer intuitiv. Att enkelt kunna uppge källor/referenser till de uppgifter man lägger in i individprofilerna känns ju som helt fundamentalt, men jag får inte till det så tacksam för hjälp och tips!  ;)

Mvh
/Johan
jhjalmered
jhjalmered
Moderator
Inlägg: 333
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Hej

För att lägga till en bild eller dokument knutet till en individ i familjeträdet, klicka ’Lägg till familjebild eller papper’ in menyn som visas i bifogad skärmbild.

För att lägga till noteringar och källor till en bild eller dokument, klicka tumnageln på den individuella bilden i familjeträdet, ange sedan information i ’Kommentarer’ fältet visat i bifogad skärmbild.

Jan-Olof
Bilagor
Untitled-1.jpg
Untitled-2.jpg
Skriv svar

Återgå till "Tekniska frågor"