Skriv svar

Niet te vinden : D'Huysent

Voor een gedetailleerd overzicht, zie : 'Hulpwetenschappen' in het klembord.
luc2206
male
Inlägg: 86
Ik stelde mijn vraag al eens in de rubriek informatie voor beginners en kreeg van wimdeckers de raad ze in deze rubriek onder te brengen.
Mijn vraag is de volgende: mijn zoektocht naar mijn voorouders stopt met de geboorte aktes van de vier kinderen uit het huwelijk van De Coninck jan X Van D' huysent
(Van Duijsent) Elisabeth die kinderen zijn geboren te Berlare tussen 1710-1715. Elisabeth kan ik nergens vinden. Is het waar de de naam Vanduysent zo zeldzaam voorkomt dat er maar 56 mensen in Europa die naam dragen?
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Inlägg: 2602
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Alvast al het volgende Luc,

Het feit dat er "over gans Europa maar 56 naamdragers d'HUYSENT of Van DUIJSENT" zijn, wil nog niet zeggen dat deze naam pas in de 18de eeuw ontstond...
Mogelijks een bijna 'uitgestorven naam', zoals wij dat in onze tijd meemaken : jaar na jaar zijn er MINDER FAMILIENAMEN omdat er minder kinderen per gezin zijn de laatste halve eeuw
+ verder besproken via http://nl.geneanet.org/forum/?topic=515285.new#new

Als je geen aktes vindt en eerst met LIJSTEN werkt, best ook - met wat creativiteit - op zoek gaan naar allerlei VARIANTEN van deze familienaam,
want een typische naam waar tientallen varianten mogelijk zijn, bvb
- geen midden -S maar een -Z; ook met tweemaal Middel S- of slot -S;
- al dan niet met een tweede letter H; ook DH-namen komen voor;
- klinker UY en UIJ, slot -T of -D
- en dan nog alle combinaties hiervan...

Ook niet te onderschatten zijn mogelijke DIALECT vormen, bvb in West-Vlaanderen zou men deze naam met klinker UU durven noteren - dus - naam ev. eens in lokaal dialect uitspreken. (bvb in mijn boom De Bruycker > Bruuckers).

Succes en wellicht kunnen GNN-collega's uit de streek van je voorouders nog een tip geven mvg, Greta
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Inlägg: 2602
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Hallo Luc, hier zijn we nog eens,
Ondertussen zelfs eens alle mogelijke combinaties onderzocht voor jouw 'duizend' familienaam... nu ja, 1000 zijn er wel niet hoor ;-)
Ontdekt dankzij GNN dat er in NEDERLANDS LIMBURG, in het dorp HAELEN families DUYSENT woonden. 
Zo is er de 'patriarch' Petrus Duysent (°ca 1580) (echtgenote N.N., ongenoemd);
met zijn tweelingzonen die op 13.04.1614 werden geboren te Haelen :
- Henricus Duysent die te Swalmen trouwde op 13.04.1614 met Gertrudis Mullers en
- Godefridis Duysent, getrouwd met Margareta Vogels waarmee 5 kinderen vanaf 1650, allemaal geboren te Haelen.  Mogelijks voor jouw stamboom?
Het juiste spoor??? Wel de moeite om nog eens verder te zoeken in NEDERLANDS LIMBURG.  mvg, Greta
Skriv svar

Återgå till "Hulpwetenschappen, o.a. naam- en plaatskunde, dialecten, heraldiek"