Skriv svar

De Maesschalck: zoeken naar secundaire bronnen

Voor een gedetailleerd overzicht, zie : 'Hulpwetenschappen' in het klembord.
wdemaesschalck
male
Inlägg: 3606
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Goede middag,

Bij het zoeken naar personen met de naam De Maesschalck van voor 1580 vond ik op het internet het volgende

M - Beljike
https://www.beljike.be › belgique › histoire › noms-de-famille-belges
1339 meester Lievine den Maersscalc vanden ridepaerden ende meerien te beslane ende van 300 en 97 niewen yseren, ende over sine coste ende paerde hure, Cent (RSGI); 1378 Moenin de Maerscalc = 1386 Simon le ...
[

Kan iemand verduidelijken wat de referentie Cent (RSG) betekent. Ik hoop daar meer details te vinden: o.m de regio.

Dank bij voorbaat

William
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Inlägg: 2598
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Niet meer dan een interpretatie, William...

Ik vraag me toch af of die 'den Maersscalc' wel de familienaam is van die mr. Lieven
want meteen gevolgd door 'vanden ridepaerden' en het - in dat geval -
hier niet om een verre voorvader van jou of een naamgenoot gaat.
Deze WP-link ken je wellicht maar toch nog eens doorgeven : https://nl.wikipedia.org/wiki/Maarschalk

Heb de vraag nu verplaatst naar het 'paleografisch' forum
alwaar een aantal competente vrijwilligers de vragen opvolgen.

Nog een mooie aanloop naar twintig-twintig en mvg, Greta.
wdemaesschalck
male
Inlägg: 3606
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Dank u Greta. Ik vermoed dat het hier om de "factuur" gaat voor het beslaan van rijpaarden, van een hoefsmid, genaamd, Lievine den Maersscalc. Of hier verwezen wordt naar zijn familienaam of zijn functie blijft voorlopig een open vraag. Ik vond inmiddels dat Lievine den Maersscalc in Gent vertoefde (Bron : Frans De Brabandere - Familienamen). De eerste die deze familienaam droeg zou Gilbert Marshal zijn. Grootvader van de vermaarde ridder William Marshal (1146-1219) Earl I of Pembroke... Zeker geen familie :o
Ik ga volgend jaar op zoek naar deze hoefsmid in de Gentse De Zwarte Doos. Misschien word ik iets wijzer.
Mvg en prettig eindejaar.
William
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Inlägg: 2598
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Hier nog een veel degelijker linkje van de digitale bibliotheek van de Nederlandse letteren
met haar immer kwaliteitsvolle & grondige studies : https://www.dbnl.org/tekst/_nee003200301_01/_nee003200301_01_0039.php

Heb je volgend citaat op p.38 ook ontdekt?
(...) Een maarschalk was dus letterlijk een ‘paardenknecht’, vandaar ‘stalknecht, hoefsmid’. Die hoefsmid is natuurlijk de Franse maréchal-ferrant.
Een oud Gents voorbeeld uit 1339: meester Lievine den Maersscalc vanden ridepaerden ende meerien te beslane, ende van 300 ende 97 niewen yseren
ende over sine coste ende paerde hure. Soms kwam maarschalk ook voor in de betekenis ‘smid’, zoals in Kortrijk in 1377 (...)
, van dr. Fr. Debrabander

Overigens is het ganse studiewerkje interessant m.b.t. de betekenis & oorsprong van je naam.
Zelf denk ik nog altijd dat het hier eerder om een paardenknecht of hoefsmid gaat, maar het laatste woord is nog niet gezegd...

Feestweekgroetjes, Greta
wdemaesschalck
male
Inlägg: 3606
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Ik opteer voor de eerste definitie van dr. De Branbander nl. "grappenmaker" :lol:
Bedankt voor de link. Ik zocht naar D.B zijn boek maar blijkbaar is het uitverkocht. 'k Zal eens naar De Slegte moeten gaan.
Lekkere eindejaarsgeneugten.
Lvg
William
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Inlägg: 2598
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Hello again William,
Enkele jaren geleden het "Woordenboek van de familienamen" van FDB (editie 2003)
voor 27,50 € in een Standaard Boekhandel tijdens de solden op de kop getikt.
Je hebt wel waar voor je geld met dat studiewerk van 1kg800!

En, wat Cent(RSGI) betreft, vermoedelijk een codenummer in het archief zelf om zo
het document vlot te kunnen vinden (te vergelijken met codes op een boekenrug in bibliotheken).
Groetjes, Greta
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Inlägg: 2598
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Nog een inval achteraf...
In het geciteerde familienamenboek van dr. FDB, onder de alfabetische lijst
met 'vaktermen en afkortingen', volgende gevonden :
RSG : De rekeningen der stad Gent ten tijde van Jacob van Artevelde, 1336-1349, Gent
auteurs : N. De Pauw en J. Vuylsteke, Gent 1874-1885 Een vette kluif!

En... googelend op deze studie + auteurs vind ik o.a. (want nog meer te vinden!) :
https://lib.ugent.be/nl/catalog/rug01:000891113 zie p.474
+ allerlei info van de Universiteit Gent, maar... ook digitaal te lezen (linksboven op boekenkaft klikken).

Wie zoekt, die vindt... we zitten op de goeie weg! mvg, Greta (zie ook mijn vorige reactie).
wdemaesschalck
male
Inlägg: 3606
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Schitterend !

Het woordenboek van de familienamen van Zeeland (2009) van dr Frans Debrabandere is te downloaden op het internet. http://www.naamkunde.net/wp-content/uploads/2010/01/WZF-Debrabandere.pdf

Hierin vond ik het volgende

Maarschalk, Marschalk, (de) Maes(s)chal(c)k: BerN van de maarschalk. Mnl. maerscalc‘paardenknecht, stalknecht, hoefsmid, paardenarts, stalmeester’, meestal ‘hoefsmid’. 1155 Giselberto Marscalco, Utrecht (GYSS. 1999’); 1311 Jan de Maerschalc, Hulst (DEBR. 1999); 1339 meester Lievine den Maersscalc vanden ridepaerden ende meerien te beslane, Gent (WF); . Ook gewoon smid: 1397 Janne den Maerscalc van twee ketenen, Kortrijk (DEBR.1970); ±1660 Anna Maerschalck, Yerseke (HARTHOORN)

Ik heb inmiddels ook De rekeningen der stad Gent ten tijde van Jacob van Artevelde, 1336-1349, Gent
auteurs : N. De Pauw en J. Vuylsteke, Gent 1874-1885
kunnen inkijken. Op pagina 474 vond ik het volgende
Screenshot_2019-12-29 De rekeningen der stad Gent 1336-1339.png

Dus een bezoekje brengen aan de boekentoren en of zwarte doos. Maar dit zal voor 2020 zijn. Bibs gesloten tot 2 en 6 januari. Hopelijk vind ik nog iets meer over de identiteit van de hoefsmid.

Ik hou je zeker op de hoogte van de eventuele progressie.

Mvg

William
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Inlägg: 2598
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Toch nog 2 achterkomertjes, William...
(1)
Eén van de 2 familienamenboeken die ik bedoelde en in huis heb is :
"Woordenboek van de familienamen in België en Noord-Frankrijk", 2003.
Natuurlijk deels overlappend met het "Woordenboek van de familienamen in Zeeland"
zo bvb juist hetzelfde citaat voor jouw familienaam + varianten in het boek voor B en NF.
(2)
En, eigenlijk kan het mysterie van 'den Maerschalc' al dan niet een familienaam of beroep
via het gedigitaliseerde werk van De Pauw & Vuylsteke opgelost worden.
>>> Meer dan waarschijnlijk dan toch een familienaam!
Niet alleen omwille van die hoofdletter (den Maerschalc), maar als je eens bladert
in de periode van die rekening (voor en na p.474) dan zie je soortgelijke zinsconstructies.
Wij zouden een dubbelpunt of een koppelteken zetten tussen den Maersscalc en vanden ridepaereden; toen blijkbaar niet.

Vrijblijvend - wat feedback vroeg of laat is altijd de moeite waard : we reizen - of beter 'forumen' - om te leren (ik nu ook weer) :-)
mvg, Greta
PS - Je vraag nu verhuisd naar het 'familienamenforum' want daar nu een betere blikvanger die niet ondergesneeuwd raakt.
wdemaesschalck
male
Inlägg: 3606
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Mijn vader zei altijd (60 jaar geleden): manneken, nooit te oud om te leren . En dat is weer eens bewezen: gisterenavond. Bij het bladeren in stambomen bots ik anno 1245 op Jan 1 Van Steelant, gehuwd met Isabelle van Bethune. De loten van deze boom lopen uit tot 1482 bij Alexandrine die huwt met Jan De Proost. Blijkbaar was de voorraad mannenvolk op eind 15° eeuw.
Als je mijn stamboom bekijkt zie je dat ik een nonkel Marcel Van Steelant en neef Dirk had (beiden overleden). Wie weet hadden zij adellijke roots ???? Zo ja, zouden ze er een goed met gelachen hebben.Wellicht een voorbeeld van verarmende adel.
Groetjes.
William
Skriv svar

Återgå till "Hulpwetenschappen, o.a. naam- en plaatskunde, dialecten, heraldiek"