Skriv svar

Vernoemen altijd gebruik?

Voor een gedetailleerd overzicht, zie : 'Hulpwetenschappen' in het klembord.
pdisco
pdisco
Inlägg: 38
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Dag forumleden,

Ik zit genealogisch muurvast voor 1588, en heb al meerdere (achteraf zinloze) sporen bewandeld, zoals het in kaart brengen van getuigen en historische boeken gelezen. Was wel heel leuk en interessant, overigens.

Nu is mijn spoor: het herleiden via de voornamen van een en twee generaties later. Valt mij namelijk op dat ongeveer de helft van de voornamen van generatie rond 1650 niet te herleiden is tot een ouder of opa/oma.
Mijn vragen:

1.
Was vernoemen van alle kinderen naar een ouder of grootouder een min of meer vaste regel? Misschien nog relevant: de betreffende families in de driehoek Bergen op Zoom, Breda, Zandhoven (bij Antwerpen) zijn overduidelijk Rooms-Katholiek. Of werden kinderen ook wel vernoemd naar vrienden oid?

2.
van die 1650-generatie is niemand vernoemd naar hun oma (Margriete of Marguarita) en ook niet naar hun overgrootmoeder (Magdalena of Madeleine). Maar wel naar hun opa en overgrootvader. Wat zou daarvan de reden kunnen zijn?

met hartelijke groet,
Paul
lanckact
male
Inlägg: 77
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
pdisco skrev: 21 december 2020, 11:27 Was vernoemen van alle kinderen naar een ouder of grootouder een min of meer vaste regel? Misschien nog relevant: de betreffende families in de driehoek Bergen op Zoom, Breda, Zandhoven (bij Antwerpen) zijn overduidelijk Rooms-Katholiek.
Neen, het was zeker geen regel. Het gebeurt wel regelmatig, maar zeker niet altijd. Naar mijn aanvoelen in iets meer dan de helft van de gevallen.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Inlägg: 2598
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Op basis van eigen stamboomonderzoek in Oost- en West-Vlaanderen, alsook in de Kempen (voor de schoonfamilie)
stel ik toch vast dat kinderen ten tijde van de Parochieregisters meestal vernoemd werden naar ouders en vooral grootouders,
meer bepaald de oudste kinderen naar de grootouders; ook in veel andere streken was dat zo.
Jongere kinderen werden dan naar hun peter of meter vernoemd in R.Katholieke streken.
Het fenomeen dat kinderen naar een vriend of kennis werden vernoemd is veel recenter;
in de steden (bij inwijkelingen) reeds vanaf eind 19de eeuw.
Ook bij migratie voor de 19de eeuw kregen kinderen wel es niet die traditonele namen,
waarbij we dan veelal het raden hebben naar de aard van die migratie... economisch of misschien wel een familieruzie...
En, vanaf 1800 en vooral na 1850 duiken meer en meer 'modieuze' namen op, meer bepaald namen die al 'mode' waren
onder de burgerij die zich op haar beurt had laten inspireren door de (tanende) adel.

Wat de 16de eeuw betreft heb ik (alweer vanuit eigen stamboomonderzoek) de indruk dat er ook toen meer variatie was
en dat de Kerk er voor de tijd der doopregistraties misschien minder vat op had, zo bij namen die niet christelijk waren;
iets later wel zoals Judocus en Judoca werden eind 17de eeuw verchristelijkt tot Jozef en Jozefa,
Thomas bleek ook al taboe (vanwege de ongelovige Thomas?); ook Guilielmus (Willem!) verdween in de Vlaamse contreien...
En zo zie ik althans nog weinig Margrieten en Magdalena's opduiken na 1600... pas na 1890 maken ze hun comeback...

>>> Kan uiteraard streekgebonden zijn
(zoals onder R.Katholieken jongere kinderen naar de parochieheilige werden vernoemd... meteen een zoekhint).
Misschien eens polsen bij Geneanet-streekgenoten of gewoon hun voorouderlijst overlopen
(= via bovenbalk rechts > afdrukken (hoeft niet) > voorouders > afdrukken voorouders + generaties tot voor 1600 aanduiden).

Aanvullingen van andere forumvolgers blijven de moeite waard! mvg, Greta
Skriv svar

Återgå till "Hulpwetenschappen, o.a. naam- en plaatskunde, dialecten, heraldiek"