Skriv svar

Onwettige kinderen

Voor doelstellingen van dit forum, zie : 'Mensen van vlees en bloed' in het klembord.
mkuypers1
male
Inlägg: 3
Släktträd: Icke-grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.

Onwettige kinderen

Inlägg av mkuypers1 »

Tijdens mijn zoektocht naar mijn familiegeschiedenis ben ik te weten gekomen dat mijn overgrootvader een onwettig kind was, geboren in Zandvliet.  Hij heeft de achternaam van zijn moeder gekregen.  Dit was in 1858.  Weet iemand iets meer te vertellen over wat in die omstandigheden de gebruiken waren? Was het gebruikelijk dat het kind de achternaam van de moeder kreeg?  Voor zover ik kan nagaan was deze ongehuwde moeder een herbergierster.  Zij heeft trouwens nog 2 onwettige kinderen gekregen die ook beiden haar achternaam hebben gekregen.  Dus ik weet ook niet of ik het beroep van herbergierster een 'ruimere' betekenis moet geven?
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Inlägg: 10857
In een herberg kwam natuurlijk wel wat volk over de vloer en dan kunnen er weleens wat warmere nachtjes voorbij zijn gekomen als de herbergierster vrijgezel was. De vaders, want wie zegt dat het een en de zelfde was van alle drie de kinderen, waren blijkbaar onbekend en misschien s'ochtends al weer op weg.
Als er geen naam van een vader bekend is wordt bijna altijd de naam van de moeder gegeven aan het kind. Ik heb zelf tenminste nooit anders gezien in de diverse aktes. Een enkele keer duikt zo'n vader weer op en wordt na een eventueel huwelijk een kind alsnog erkend. Meestal wordt in zo'n geval door het kind de naam van de vader aangenomen, maar ook niet altijd.

Nu zijn die onbekende ouders wel een vervelend fenomeen in de genealogie. De kinderen hebben immers wel hun genen, maar verder kun je een kwartierstaat niet uitbouwen. In mijn grafische kwartierstaat laat ik op zo'n moment de blokjes van de voorouders gewoon zichtbaar, maar laat de naam automatisch met onbekend vullen.
Bij een kwartierverlies laat ik de blokjes van de voorouders weg. Die genen (ofwel diegenen) staan immers al elders vermeld. Op die manier is aan het aantal blokjes in de hoogste generatie precies te zien uit hoeveel verschillende genengroepen de kwartierstaathouder bestaat.

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Inlägg: 2598
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Zelf met drie ongehuwde voormoeders in mijn boom - dus - "ik kan ervan meespreken"...
Was telkens even schrikken, maar hoor nu dat er heel wat collega's zijn met voorouders 'zonder vaders'...  En, bij het systematisch 'doorbladeren' van sommige parochieregisters bemerk ik dat er regelmatig eentje tussen zit.
Kinderen van ongehuwde moeders krijgen inderdaad altijd de familienaam van hun moeder, tenzij ze achteraf nog erkend werden door de vader; zeker 'de echte' want als zijn moeder later met een 'andere' man trouwt, dan krijgt dat 'bastaard' kind niet zijn naam.

Problematisch was het telkens om de OUDERS van deze ongehuwde moeders te vinden!
Was best spannend.  Hier enkele denkpistes om ze te vinden :
1) Een aantal keren gelezen en gehoord dat pastoors 'onder dwang' de naam van de vader wilden horen tijdens de bevalling; soms staat dat expliciet vermeld in de doopakte van het kind; haar ouders of een broer of zus zijn mogelijks doopheffer.
2) De B.S. huwelijksaktes leveren ons een schat aan informatie, maar... die hebben we niet bij onze alleenstaande moeders... Wel nog ouders kunnen opsporen aan de hand van de doopakte van haar kind.  Want, het is niet omdat de Staat het overnam van de Kerk, dat er geen doopregisters meer zouden zijn, zeker in de dorpen werden (bijna) alle kinderen gedoopt.
3) Deze alleenstaande moeders interesseren me meer dan de anderen... Wat is er gebeurd? Hoe was haar leven voor- en nadien? Wat voor iemand was ze?
4) Zelf vermoed ik dat ik 3 types van alleenstaande voormoeders heb want soms kan je wat tussen de regels lezen :
- voormoe Martha (°1787) met een kind op haar 26ste en haar 28ste Ze bleef thuis wonen en noemde haar zoon met diezelfde dubbelnaam als haar vader...  Incest?!?
- voormoe Caroline (°Adegem,1780) beviel op haar 19de van haar eerste kind te Brugge, maar 5 jaar later trouwde ze te Adegem en kreeg nog kinderen.  Voormoe Caroline ging wellicht 'dienen' naar Brugge, maar keerde met 'een pakske' naar huis.  Speciaal was dat ik via GNN haar dacht te hebben ontdekt met haar gezin (deze collega wist niets van een voorkind), maar... doordat zij heel goed & duidelijk kon schrijven, wist ik o.a. door haar handtekeningen dat het om één en dezelfde Caroline ging!
- Voormoe Anna (°1784) verbasterde haar naam en nam (soms) de naam van haar zuster aan! Ze was al 33 jaar bij de geboorte van haar kind, mijn volgende voormoeder.  Maar... ontdekte dat ze op haar 26ste. nog een bastaarddochter had... Veel later trouwt ze met een oude, welgestelde weduwnaar... ze moet 'een speciale' geweest zijn...
Haar ouders ontdekt doordat bij de geboorte van haar zoon twee intimi bij haar zijn : een vroedvrouw uit haar geboortedorp en de man van haar zus (die toen wellicht ook bij haar was) en die de geboorte aangaf...

Zo, hiermee is niet alles gezegd.  Aanvullingen & bemerkingen zijn zeker interessant! mvg, Greta
PS-29.03.2015, bij puntje 1 - over een moeder die in haar barensweeën een bekentenis doet...
http://nl.geneanet.org/forum/?topic=511948.new#new

mkuypers1
male
Inlägg: 3
Släktträd: Icke-grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.
Allen bedankt voor jullie mening.
Ikzelf vind de idee van een ongehuwde moeder ook boeiend want, zoals Greta zegt, daar moet een reden voor geweest zijn, een apart verhaal.  Alleen is het helaas moeilijk om dat te reconstrueren.  In mijn geval heb ik weinig hoop de onbekende vaders ooit te identificeren aangezien de vrouw in kwestie bij mijn weten nooit gehuwd is later en ook de doopaktes vermelden niets.  De kinderen worden wel op het gemeentehuis telkens door haar vader aangegeven, dat was ik nog vergeten te vermelden eerder.  Iemand daar enige ideeën over?  Ik moet wel zeggen dat dat blijkbaar een hobby van haar vader was, want zijn naam duikt zeer regelmatig op in de doopregisters van Zandvliet als getuige.  Misschien was dat een gewoonte in die periode om wat te verdienen?
fluffy82
male
Inlägg: 274
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Ik heb zelf ook een hele resem ongehuwde moeders in mijn stamboom. Ze zijn echter bijna allemaal nadien getrouwd, en hebben met hun "nieuwe" man ook kinderen gekregen. Zeker weten zullen we het nooit, maar ik ben er altijd van uit gegaan dat wanneer het onwettige kind na het huwelijk gelegitimeerd werd, de man ook de vader was, en wanneer het kind niet gelegitimeerd werd (en de naam van zijn moeder bleef behouden, ook na haar huwelijk) de vader effectief onbekend was.

Een andere voorvader was een onwettig kind, dat de familienaam van de moeder kreeg omdat ze niet gehuwd was, maar de vader was wel bekend bij de priester!
Verder zijn er nog 2 gevonden kinderen, die een verzonnen naam van de pastoor kregen.


Over de aangifte: er waren inderdaad mensen die aan het gemeentehuis rondhingen om, in ruil voor een pint of een cent, getuige te zijn voor huwelijken. Er was namelijk een regel dat er bij elk huwelijk minstens twee mannelijke getuigen moesten zijn die niét verwant waren met de gehuwden. Bij aangiften van geboortes gebeurde dit minder vaak, maar we komen het toch wel tegen. Belangrijk was dat de vader van het kind in persoon de aangifte kwam doen.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Inlägg: 2598
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Ook nog vermeldenswaardig...
1) Vergeten we niet de 'gevolgen' van de opeenvolgende oorlogen en vreemde overheersers in Vlaanderen...  In sommige streken (meer dan in andere, bvb in het zuiden van Oost-Vlaanderen en in 'onbeschermde dorpen' zoals mijn voornaamste rootsdorp Moerkerke) had men (zwaar) te lijden van rondtrekkende SOLDATEN.  Niet alleen werden oogsten, slachtdieren en paarden opgeëist van de boeren, maar werden menig meisjes & vrouwen verkracht of toch verleid!
2) Tijdens de Franse overheersing (dus eerder BS-periode) verplichtte de Franse overheersing om onwettige kinderen te WETTIGEN bij een later huwelijk (misschien plaatselijk? Jullie mogen mij tegenspreken hieromtrent).
3) Ook veel 'natuurlijke' kinderen  in de anonieme grootsteden vanaf het industriële tijdperk, 19°E (denk aan film : 'Daens');
4) interessant ook bij search.arch.be, onder : "Soeverein baljuwschap van Vlaanderen", met ganse reeks PROCESSEN
search.arch.be/eadsearch/ead/index/eadid/Be.../c:1.C:3.c:1.44.c.2.
Ik vermeld hier geen namen & plaatsen, maar daar vind je o.a. :
"buitenechtelijk verhouding met kind tot gevolg" met namen van de moeder en van de vader, waarbij soms "onderhoud van haar als bijzit";
"verwekken van een kind bij zijn dienstmeid met opgave van fictieve dus valse naam van de vader in het doopregister" en...
"vleselijke conversatie buiten huwelijk" en verwekken van kind bij jonge dochter.
Aanvullingen en / of bemerkingen blijven de moeite waard, GP
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Inlägg: 10857
Goede avond Jo,

Ik gebruik Aldfaer voor mijn stamboom en dan Excel voor het afdrukken van kwartierstaten met tussenkomst van een bonusrapport. maar de inhoud van die bonusuitdraai klopt niet en dus zit er voor een leek nog wat te veel knutselwerk aan vast.
Vandaag echter een aanpassing gemaakt waarmee ik feitelijk van iedere hier gepubliceerde stamboom kwartierstaten kan afdrukken vanaf elke gewenste voor mij zichtbare persoon in slechts een paar stappen.
Onder genealogische software heb ik een onderwerpje daarover geopend.

Bij een kwartierverlies zet ik alleen bij het ouderpaar waar het optreed een melding "zie ..."
Daarna laat ik de blokjes weg, gewoon omdat het vrij storend is als daar hele stroken blokjes gevuld zijn met "zie ...". Bovendien kun je dan ook in een oogopslag zien waar nog verder te zoeken en het staat ook nog eens interessant in een kwartierstaat van 10 of 11 generaties.

Van die kindjes krijg je overigens wel een melding als je de controle eens draait. En... ik heb toch redelijk veel kinderen in mijn bestand die werden geboren na het overlijden van hun vader, dus zo vreemd is dat ook weer niet.

En dan te denken aan de huidige "technologie". Sperma invriezen en 10 jaar na de dood nog een kindje van je overleden echtgenoot krijgen  ;) .

fluffy82
male
Inlägg: 274
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Dag Robert,

ik snap je redenering volledig, maar ik ga niet akkoord met de conclusie. Je stopt veel te veel belang/betekenis in het woord "onwettig". Onwettig wil niets meer of minder zeggen dan "niet geboren binnen een wettig huwelijk".
Over de sociale gevolgen ervan heb ik het u even niet, dat is een andere discussie. Ik wil u er op wijzen dat de uitspraak "geen kinderen zijn onwettig" volledig verkeerd is, door een verkeerde (emotioneel gedreven?) invoeling van het begrip "onwettig" van uw kant uit.

Dit doet me denken aan het fameuze zinnetje "niemand is illegaal". Dat is ook iets wat niet klopt, en wel voor dezelfde reden. Iemand die "illegaal" is, is simpelweg iemand die niet voldoet aan de plaatselijke regels en wetten voor wat betreft identificatie en burgerlijke registratie. Dat wil in geen geval zeggen dat die persoon geen bestaansrecht heeft. Enkel en alleen dat hij/zij niet in orde is met de regelgeving.

Ik wijs u er ook even op dat u zichzelf tegenspreekt. Eerst staat er "Voor mij is geen kind onwettig en ook niet ongewenst", terwijl u verderop schrijft "Een vrouw of meisje die een kind bekomt buiten haar wil om (zie voorbeelden)". Het kind van een vrouw die buiten haar wil om zwanger wordt en een kind ter wereld zet, is wel degelijk ongewenst. Zeker wanneer het later wordt afgestaan voor adoptie. Pas op, de term "ongewenst kind" wordt ook enkel in deze gevallen gebruikt. Een vrouw kan ook binnen een relatie buiten haar wil om zwanger worden en er voor kiezen om het kind te houden. Een "accidentje" zoals ze zeggen. Dat is voor mij géén ongewenst kind, maar een onverwacht kind.

Groetjes,
Tom
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Inlägg: 2598
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Bedankt Robert,
voor je waardevolle bijdrage! Inderdaad, eigenlijk bestaat er geen enkel ZOGENAAMD  'ONWETTIG KIND', maar het is nu eenmaal zo dat doorheen de geschiedenis deze benaming is ontstaan en... dat is dan nog een 'propere' benaming, veelal werd een kind van een alleenstaande moeder 'bastaard' genoemd! Nu een scheldwoord! Deze term werd reeds heel vroeg WETTELIJK doordat de 'chique kasteelheren' zich teveel permitteerden bij hun jong vrouwelijk personeel; hieronder een oeroude 'weezerijakte' uit Maldegem waarin 2 nazaten van de Heren van Maldegem (met een stamboom om 'U' tegen te zeggen...) :
Gheeraert Van Maldeghem en Gillis De Zwaef voogd van Juliaen bastaerde kind van Cathelijne de bastaerde dochter van Adriaen Van Maldeghem bij overlijden van zijn moeder op 9-6-1556.
Het was nu eenmaal zo dat kinderen uit een vrije relatie (geen wettelijk huwelijk) weinig of geen rechten hadden, ook niet op een erfenis, tenzij ze op wat goede wil van hun echte vader konden rekenen (vind nu niet meteen een voorbeeld, maar heb er een uit een zijtak).
Zelf heb ik na 1800 nog drie kinderen 'zonder vader' in mijn boom zitten.  Ik zie het ook positief : dankzij deze relaties ben ik wat ik ben en zou ik er anders nooit geweest zijn!!!

Of deze kinderen & ouders in vorige eeuwen een moeilijker leven hadden? Ik weet het niet.  Uitgerekend de kinderen van mijn 3 alleenstaande moeders hebben het goed gedaan in de maatschappij (zonder hier nu in detail te treden)!  Ook zijn twee van die voormoeders nadien met 'een goede partij getrouwd'... of hun voorkinderen het ook goed hadden weet men niet altijd (denk maar aan het oeroude sprookje : 'Assepoester'!). 
Daarbij moeten we opletten van een situatie doorheen onze 'tijdsbril' (of die van vorige eeuw!) te bekijken!  Vroeger was er veel meer SOLIDARITEIT en ik zie bvb dat bij die ene alleenstaande voormoeder van mij haar zus & schoonbroer bij haar waren tijdens haar bevalling(gaf de geboorte aan).  Ik heb nog in de 'arme Palestijnse gebieden' gewerkt... sommigen wonen in 'kastelen' van villa's om de eenvoudige reden dat de uitgebreide familie alles samen bouwt & bekostigt  en die reuze villa's blijken in appartementen te zijn opgedeeld... Gewoon om te zeggen dat er vroeger (maar ook nog in andere culturen buiten Europa!) er veel meer solidariteit was en konden de zwakkeren beter worden opgevangen in eigen familie.
Met collegiale groeten en bedankt voor je 'nadenkertjes'! Greta

PS - Zie nu pas je tekst, Tom.  Inderdaad een onderscheid maken tussen 'verstandelijk' en 'emotioneel', alhoewel het tweede soms zwaar dragen was...
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Inlägg: 2598
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
"Ik stel mij vaak de vraag, wanneer ik aan de stamboom van mijn moeder werk, of men niet beter de lijn van de moeder best zouden volgen." citaat van R.A.

Met deze bedenking kunnen we alle kanten uit :
1) Als nergens een vader te bespeuren valt in of buiten de aktes, dan kunnen we alleen via de moeders verder werken; zelf laat ik in de stamboomdiagrammen, die vakjes "eeuwig leeg"... niets aan te doen.  Het haalt natuurlijk je percentagecijfers danig onderuit (in mijn geval : t.e.m. 6° generatie = 100%, de 8° 94%, maar de 11° net geen 61%)... voelt zo'n beetje aan als 'een magere voldoende', maar... genealogie is natuurlijk zoveel meer dan dat! Voor het technische aspect : zie debat tussen W.D. en J.H.
2) Karikaturaal gesproken zouden we kunnen stellen dat er eigenlijk maar één, echte, onvervalste stamlijn bestaat en dat is deze van de voormoeders... in dat geval zou GNN de boeken moeten sluiten en wij een nieuwe uitdaging zoeken!  Maar... het is geweten dat het al bij al nog meevalt met die KOEKOEKSKINDEREN, een sympathieker & algemener omschrijving voor kinderen die niet door de 'wettelijke' man van een voormoeder werden verwekt!  Volgens universitair genetisch onderzoek zou er niet meer dan 1,5% koekoekskinderen in vroegere eeuwen geweest zijn.  Hierbij verwijs ik naar 2 onderzoeken die dat bevestigen :
- deze van de BRAET-clan waarbij een DNA-speekseltest werd uitgevoerd onder nazaten (zo kan ev. ook worden gecheckt of je stamboom klopt, of dat er een 'scheve schaats' werd gereden);
- een massale DNA-test bij de 'autochtone' bevolking van Oudenburg (bij Oostende) waar ooit een Romeins garnizoen (!)... blijkt dat deze 'Romeinse genen' nog te retraceren zijn!
3) Zeker in recentere tijd kan - voor wie dat echt wil - het vaderschap worden opgespoord.  We staan nog maar aan het begin van deze evolutie...
Zelf ken ik een vrouw die het huis van haar overleden vader had geërfd... haar jongere halfzus eiste haar part op, maar via DNA-onderzoek kon worden aangetoond dat deze jongere halfzus geen recht had op het huis...
Anderzijds ken ik ook iemand die pertinent weigert om de stamboom van haar vader op te sporen... maar, wie kent zijn ware verhaal en is het 'de schuld' van zijn voorouders?!?...
4) Tot slot - delicaat - maar : het is altijd helend om deze (onbekende) vader te 'aanvaarden' (te 'vergeven' zeggen de grote religies) :
"Waarom met kwaadheid blijven lopen? Het geeft vrede in 't hart", zo vertelde me onlangs een vrouw.
Dus, waarom - als dat kan - niet alle moeite doen om recentere, onbekende vaders op te sporen en hun voorouders hun plaats te geven?
Aanvullingen of bemerkingen zijn altijd welkom, Greta
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Inlägg: 10857
greetjepittery skrev: 17 januari 2015, 10:26 "Ik stel mij vaak de vraag, wanneer ik aan de stamboom van mijn moeder werk, of men niet beter de lijn van de moeder best zouden volgen." R.A.
Bij het samenstellen van een kwartierstaat volg je naast de lijnen van alle vaders feitelijk ook de lijnen van alle moeders  ;) .

En moeders zijn ook niet altijd bekend. Met name in de allereerste doopboeken van bijvoorbeeld Zundert en Etten Leur staat soms alleen de vader genoemd. Misschien omdat de moeder niet aanwezig was bij de doop omdat ze nog lag na te puffen op het kraambed of misschien omdat het toen de gewoonte was om alleen de vader te vermelden (?). Soms tref je ook slechts de eerste naam van de moeder aan en zonder verdere bronnen kom je dan niet ver meer.
Dan spreek ik nog niet over de vele verschillende manieren van het vermelden van de namen. Gebruikte de ene parochie daar al eventuele familienamen, de andere vermelde slechts de voornamen van de ouders en de voornaam van hun vader. Werd vader Joos door de ene pastoor als Judocus vermeld en door de andere bij een volgende doop Josephus.

mvdh
mvdh
Inlägg: 9
Släktträd: Icke-grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.

Re : Onwettige kinderen

Inlägg av mvdh »

En wat dan denken over volgend geval. Het gaat hem weliswaar niet over "onwettige" kinderen, maar toch merkwaardig.
Alles is te vinden op de persoonskaart van de vader.
Vader is gehuwd met "moeder1" maar scheiding wordt uitgesproken op 21 september 1943.
Een kind van moeder1 wordt nog geboren op 4 maart 1944.
Ondertussen trouwt vader met "moeder2" op 18 november 1943.
Een kind wordt geboren op 25 mei 1944.
Deze vader werd dus op 8 maanden tijd vader van twee "wettelijke" kinderen, maar bij twee verschillende vrouwen met wie hij getrouwd was.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Inlägg: 10857
"wettig" / "onwettig" ... ach, dan praten we over wetten gemaakt door mensen en die veranderen niets aan de genen. En zijn wij niet bezig met genealogie ofwel op zoek naar onze genen (?).
Hoe belangrijk is het dan in dat kader om te weten of iemand "wettig" of "onwettig" was (?).
En die wetten gemaakt door mensen zijn er toch alleen maar gemaakt om andere zaken bij wet te kunnen regelen (?).

Een zaaddonor bij een spermabank is feitelijk geen wettige vader, want hij wordt niet genoemd in de geboorte-akten van zijn kinderen en zal die dus ook nooit hebben erkend.
Toch waren er in Nederland gemeentes die de bijstand van ongehuwde moeders geheel of gedeeltelijk wilden gaan verhalen op de zaaddonor van hun kinderen. Die zijn immers wel te achterhalen voor de overheden zelf, want dan geldt privacy in een keer niet meer. Maar dan zouden die zaaddonoren dus in een keer volgens de wet wettige vaders moeten worden (?).

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Inlägg: 2598
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Ja, een merkwaardige situatie, geciteerd door de heer M.VDH : 2 kinderen geboren in een half jaar tijd, maar van 2 verschillende moeders en toch beide wettelijk!  Dat in volle oorlogsjaren, 1943/44. Heeft het iets met die uitzonderlijke situatie te maken tijdens de 2°W.O.? Zeker met de versnelde huwelijksprocedures want : "Moeder-2 was al zwanger nog voor dat Moeder-1 van de (tweevoudige) vader scheidde (wellicht een reden voor deze scheiding).
Wat wel geweten is in voorgaande eeuwen is dat er 9 maanden moesten verlopen zijn alvorens een tweede huwelijk kerkelijk kon worden ingezegend (ik spreek nu enkel over R.K. Vlaanderen) teneinde enige 'zekerheid' over het vaderschap te hebben.  Toch constateer ik regelmatig in mijn stamboom dat daar geen 9 maand mee gewacht werd, het leven was te hard om als man of vrouw alleen achter te blijven met een nest kinderen, zonder sociale voorzieningen.  Bij zo'n kerkelijke wachttijd zie je in de trouwakte dan meestal dat er 'dispensatie' ofte vrijstelling is van wachttijd en 'afroepen' (in de kerk).

En verder, heel mooi & kernachtig verwoord door Wim : "In de genealogie zijn we op zoek naar onze genen" 
Het zal er enerzijds niet makkelijker op worden, met al die nieuwe technieken zoals IVF, draagmoederschap en noem maar op; anderzijds zullen de methodes voor opzoeking en registratie ook des te verfijnder worden, denk bvb ook weer aan DNA-onderzoek dat wellicht meer & meer gemeengoed zal worden.
Toch zal de vraag naar PRIVACY altijd gelden, als was het alleen maar omdat wij nu niet kunnen weten hoe volgende generaties daar willen mee omgaan.  Niet iedereen wil zijn privéleven te grabbel gegooid zien : nu niet, maar wellicht ook later niet. mvg, Greta
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Inlägg: 10857
greetjepittery skrev: 17 januari 2015, 14:40 Heeft het iets met die uitzonderlijke situatie te maken tijdens de 2°W.O.? Zeker met de versnelde huwelijksprocedures want : "Moeder-2 was al zwanger nog voor dat Moeder-1 van de (tweevoudige) vader scheidde (wellicht een reden voor deze scheiding).
Bovenstaande redenering kan ik niet helemaal volgen.

Aan de ene kant zou een huwelijk met moeder-2 gewenst zijn omdat zij zwanger is, maar aan de andere kant zou een scheiding van moeder-1 dan weer niet wenselijk zijn, want zij is immers ook zwanger van de zelfde man, want hij erkend dat kind immers ook.

Misschien heeft de betreffende man gekeken naar welke "schoonvader" de grootste knuppel (lees macht of geld of misschien toch wel gewoon een knuppel) had  ;) .

Tja, draagmoeders : de standaardakte gaat dan wat problemen geven.
"Op... van het jaar ... is te ... geboren uit ... dat en dat kind..." geeft immers aan uit wie een kind geboren werd, maar niet van wie de genen waren. Dus zou er een aangepaste akte moeten worden geschreven met daarin de vermelding van de zaad- en de ei-donor ofwel de daadwerkelijke genealogische ouders. Want kun je een draagmoeder een genealogische ouder noemen ? Naar mijn mening niet, want de draagmoeder heeft in de meeste gevallen geen genen gemeen met het uit haar geboren kind, tenzij de draagmoeder familie is van de daadwerkelijke genealogische ouders, want dan heeft zij wel genen gemeen.
Gelukkig zal men daar niet naar hoeven kijken. Immers zou je het wil weten als de draagmoeder familie is van een van de genealogische ouders, want ik denk dat er mensen zullen zijn die dan gaan zeggen dat er sprake is van een vorm van incest. Ik persoonlijk niet overigens.

In Amerika zijn ze dan helemaal zot naar mijn idee. Als daar een man met eigen kinderen huwt met een vrouw met eigen kinderen en een zoon van die man huwt of rommelt wat met een dochter van die vrouw, dan vind men dat daar incest. En dat terwijl de zoon van de ene geen enkele bloedverwantschap heeft met de dochter van de andere. Maar ja, daar kijken ze dan weer naar door mensen geschreven wetten die vaak vervolgens ook nog eens foutief geïnterpreteerd worden.

Wettig... onwettig... de realiteit is vaak anders...




Skriv svar

Återgå till "Dagelijks leven van uw voorouders"