Skriv svar

Bewust? Alleenstaande moeders

Voor doelstellingen van dit forum, zie : 'Mensen van vlees en bloed' in het klembord.
inatje
female
Inlägg: 15
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Hallo,

Ik heb weer een bijzonder geval ontdekt in mijn stamboom.

Een vrouw die 2 maal alleen een kind op de wereld zet. ( geboren te kerksken)

De eerste keer in 1828 bevalt ze bij iemand een heel eind van haar woonplaats, de link met de persoon heb ik niet kunnen achterhalen. ( bevallen in Meise)

Een paar jaar later in 1836 bevalt ze opnieuw in een dorp weer een voor die tijd heel aantal km verderop, weer alleen. De aangifte gebeurt opnieuw door een persoon waar ik de link niet direct mee zie.( bevallen in Bellingen)

Ze is nooit getrouwd geweest en haar beroep was spinster.

Uiteindelijk overlijd ze op haar 44 ste in Bogaarden.

Ik wens jullie alvast fijne feesten toe
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Inlägg: 2598
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Bewust ongehuwd moederschap (B.O.M)... wie zal het zeggen, Ine?

Toch denk ik dat we dergelijke levenslopen niet mogen bekijken doorheen onze tijdsbril,
waar mensen in alle vrijheid kunnen kiezen voor hun levensstijl en relatie(s).

Zelf heb ik 2 alleenstaande voormoeders met elk twee kinderen op haar naam...
Voormoe Martha bleef tot aan haar dood thuis wonen en noemde haar zoon naar haar vader...
Incest?!? Van alle tijden en vroeger wellicht nog meer...
Voormoe Caroline uit Adegem was de dochter van een herbergier met een afspanning
(waar paarden rustten & gevoederd werden of ingewisseld).
Ze beviel 'alleen' te Brugge en kwam achteraf terug naar haar dorp.
Ontdekt dat toen alle Adegemse herbergiers langsheen de baan Brugge-Gent
een document moesten ondertekenen dat het gedaan moest zijn met al die uitspattingen...
En, mijn voormoe Anna had 2 'vaderloze' kinderen met een leeftijdsverschil van wel 8 jaar...

Het kan ook met langdurige legerdienst (+oorlogen) te maken hebben...
Maar, meestal had het te maken met armoede en / of
vrouwen die probeerden zo wat hogerop te geraken (zo boerenmeid met herenboer).
Bovendien piekte het aantal ongehuwde moeders in de 19de eeuw,
want mannen en vrouwen trokken massaal naar de 'anonieme' steden om er in fabrieken te werken...
Afstanden speelden zo geen rol meer. Sommigen keerden met hun kind terug...

Tja, ieder leven is uniek en weer anders. Verdere reacties blijven de moeite waard.
Ook voor jou en alle meelezers alvast een mooie Kerst,- en eindejaarstijd toegewenst, Greta.
pjbwilde
male
Inlägg: 33
Släktträd: Icke-grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.
Soms is het maar gissen als we niet weten wat de werkelijke achtergronden zijn.
Ik heb een aantal gevallen gevonden waarbij de moeder ongehuwd was, maar de aangifte telkens wel door dezelfde man werd gedaan.
Waarschijnlijk dus de vader, maar waarom waren ze niet getrouwd?
Na 1812 (in Nederland dan) was trouwen een zaak voor de burgerlijke stand, niet meer voor de kerk. Om de registratie zo duidelijk mogelijk te maken moest ineens aan allerlei voorwaarden voldoen worden tot zelfs aan de geboortebewijzen of overlijdensaangiften van de ouders. In sommige gevallen werd zelfs om de namen an de grootouders gevraagd!
En die regels waren ook niet eenduidig en wijzigden ook steeds maar.
Met als gevolg, een hele groep mensen die om die redenen niet eens konden trouwen, denk hierbij vooral aan reizigers, die meestal al niet konden lezen en schrijven, vast zelfs niet wisten waar ze geboren waren, laat staan wanneer.
Het vreemde is dat later (begin 20e eeuw) velen naar België uitweken om daar te trouwen omdat de regels niet zo streng waren.
Mogelijk dat dit soort zaken ook hebben bijgedragen aan het "pieken"van het aantal ongehuwde moeders in de 19e eeuw.
Skriv svar

Återgå till "Dagelijks leven van uw voorouders"