Skriv svar

waaierdiagram

Niet voor technische vragen en vragen over de werking van het programma.
smesmane
male
Inlägg: 68
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.

waaierdiagram

Inlägg av smesmane »

Ik kan niet vinden hoe een waaierdiagram te maken,volgens een gevonden bericht zou ik vanop een persoonsfiche grafieken en lijsten moeten vinden maar die vind ik nergens. Hulp gevraagd Aub.
Beste dank bij voorbaat
edwardn
edwardn
Inlägg: 1559
Släktträd: Grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.
Ik heb voor het gemak uw stamboom als voorbeeld genomen. Dit gezegd zijnde, alles staat wel gewoon openbaar, maar dat is misschien de bedoeling.

Als u op een profiel van een persoon bent ziet u rechts een menupunt 'afdrukken' of een printericoon met 'afdrukken stamboom'. Daarop klikken en u ziet het volgende scherm met in de rode cirkel de mogelijkheid om te kiezen voor 'klassiek' of 'waaier'. In datzelfde kader(Afdruk genereren) hebt u nog een heleboel meer mogelijkheden voor uw afdruk.

Succes.
Bilagor
gnn1.jpg
gnn2.jpg
smesmane
male
Inlägg: 68
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Oke en dank je wel maar ik vraag mij af wat is nu een kwartierstaat en hoe maak je die dan en wat is het nut ervan.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Inlägg: 10862
Waaierdiagrammen zijn kwartierstaten.

Google een op 'kwartierstaat' voor de betekenis...
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Inlägg: 10862
Stamboom wordt feitelijk, naar mijn persoonlijke mening, vrijwel overal verkeerd gebruikt.

Een stamboom begint bij de ouders, die zijn dus de stam van de boom, terwijl hun voorouders de wortels zijn. De takken zijn dan de afstammelingen van de ouders (stam).

Kwartierstaat komt nog uit een ver verleden, toen de wapens van belangrijke families werden afgebeeld.
Daar zoet men dan de 4 wapens van de ouders tezamen in het wapen van huwelijkspartners. Dat zijn er dus 4, en vandaar kwartierstaat (corrigeer me als ik het verkeerd heb :( ).
Een kwartierstaat geeft dus altijd slechts de rechtstreekse voorouders weer, en nimmer ooms en tantes en andere zijtakken.

Helaas wordt in de volksmond, door vele websites, en zelfs genealogen, de term stamboom voor alles gebruikt, dus ook voor kwartierstaten.

Er zijn zelfs 'genealogen' die beweren dat een kwartierverlies veroorzaakt wordt door een onbekende ouder, hetgeen regelrechte lariekoek is, want de genen van die onbekende ouder worden immers wél door het kind gedragen.
Een kwartierverlies treedt op wanneer in de voorouders via verschillende lijnen de zelfde voorouders in beeld komen. In plaats van bijvoorbeeld 8 genenpoelen, bestaat men dan nog uit 6 genenpoelen. Er is dus een verlies van 2 genenpoelen. Bij een onbekende voorouder heeft men die 2 genenpoelen wel, maar is niet bekend om wie het gaat, maar er treedt geen verlies op in het aantal genenpoelen.
smesmane
male
Inlägg: 68
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Oke maar waar vind ik de mogelijkheid om een kwartierstaat of een parenteel te maken in geneanet?
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Inlägg: 10862
U heeft de bijdrage van Edward niet gelezen ?

Wat heeft het dan nog voor nut om antwoorden te geven op vragen :shock: (?).
smesmane
male
Inlägg: 68
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
ik heb het wel degelijk gelezen en uitgeprobeerd maar ik vind nergens iets voor een parenteel
mdemol
female
Inlägg: 43
Släktträd: Icke-grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.

Re: waaierdiagram

Inlägg av mdemol »

Sorry Wim, maar ik begrijp de vragensteller. De uitleg van Edward is duidelijk over waar de 'waaier' te vinden; maar uitleg over 'parenteel' staat daar niet in. Wat je ook in de hoofding van geneanet aanklikt, parenteel zal je er niet vinden. Voor een beginneling (zoals ik trouwens ook ben) is dit allemaal niet zo simpel.
Hier vind je meer info over stamboom, stamreeks, parenteel, kwartierstaat : https://www.rijckheyt.nl/introductie-stamboomonderzoek.

Vriendelijke groeten,
Marie-Anne De Mol
edwardn
edwardn
Inlägg: 1559
Släktträd: Grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.
smesmane skrev: 29 juni 2021, 07:20 ik heb het wel degelijk gelezen en uitgeprobeerd maar ik vind nergens iets voor een parenteel
Wat ik begrijp over een parenteel via Wikipedia ( ik hou het liever op mijn voorouders en mijn nakomelingen):
Een parenteel is in de genealogie een opstelling van een stamouderpaar of alleen een stamvader of een stammoeder (generatie I) met hun kinderen (generatie II) en al hun verdere afstammelingen, zowel in mannelijke als in vrouwelijke lijn uitgewerkt.

Als u dus, zoals ik in een eerdere melding heb getoond, het scherm ziet met 'Afdruk genereren' kiest u daar voor 'Nageslacht' i.p.v. de standaardkeuze 'Voorgeslacht'. Van daaruit kunt u dan weer alle opties bekijken en uitproberen.

@ Marie-Anne:
Inderdaad Marie-Anne, ik heb me ook suf gezocht naar 'parenteel' afdrukken of tonen. Ik weet niet welke termen men in Frankrijk gebruikt voor 'parenteel' en mijn antwoord zal dus niet helemaal kloppen.

Hier vond ik een betere en duidelijke uitleg van Wim :
https://nl.geneanet.org/forum/viewtopic.php?f=26&t=703680&p=1885552&hilit=parenteel#p1885552

En nog een paar goede tips van Wim, ik ga ze zelf ook eens proberen, gevonden via het zoekvenster in dit forum en het woord 'parenteel':
https://nl.geneanet.org/forum/viewtopic.php?f=26&t=675927&p=1763778&hilit=parenteel#p1763778

Mvg,

Edward
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Inlägg: 10862
Men kan zelf ook eens wat vaker de moeite nemen om eens wat opties uit te proberen. Daar leer je niet alleen de mogelijkheden van het programma beter door kennen, maar je vindt ook nog eens opties waaraan je nimmer gedacht zou hebben.

Onder 'Afdrukken' op de profielen zijn er tal van overzichten te vinden. Zoveel zelfs, dat ik ze niet eens allemaal ga noemen.
Skriv svar

Återgå till "Vragen over accounts en Premium"