Skriv svar

Inloggen Geneanet pop-up voorkeuren

U kunt hier uw vragen stellen met betrekking tot het gebruik van Geneanet en eventuele problemen aankaarten; inloggen, schermproblemen, bugs, functiestoornissen, instellingen etc.
wdemaesschalck
male
Inlägg: 3606
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Goede middag,

Bij het inloggen op Geneanet krijg ik als Premium lid, sedert een paar dagen de ongevraagde pop-up waarbij ik verplicht word (geen antwoord = geen toegang tot Geneanet) mijn Cookie voorkeuren vast te leggen. Deze "voorkeuren" worden blijkbaar niet opgeslagen zodat ik (ik niet alleen) bij elke login verplicht wordt om mijn voorkeuren te bevestigen. Ik zal niet de enige zijn die een hekel heeft aan plots opspringende vensters. Naïef denkend kan ik me moeilijk voorstellen dat Geneanet probeert om het conversiepercentage van haar pagina op te voeren. Geneanet profileert zich sinds 2 januari 2017 als "reclamevrij" voor de leden. Dit gratis aanbod is te danken aan de Premiumleden schrijft Geneanet. Gelden deze regels ook anno 2021? Zo niet waarom deze ongevraagde persisterende Cookie pop-up ?

Mvg

William
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Inlägg: 10857
Niet echt een idee waarover dit gaat, dus kunt u even uitloggen ,en opnieuw inloggen, en dan van het bewuste scherm een schermafdruk maken, en deze hier plaatsen ?
wdemaesschalck
male
Inlägg: 3606
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Dag Wim,

Hierbij de gevraagde schermafdrukken
Screenshot 2021-06-23 at 16-45-03 Huwelijksakte 1765 s'Gravenvoeren - Limburg - Forums Geneanet.png
Screenshot 2021-06-23 at 16-46-06 Huwelijksakte 1765 s'Gravenvoeren - Limburg - Forums Geneanet.png
Mvg

William
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Inlägg: 10857
Ok, dat zijn de schermen over de cookie-instellingen. Nu begrijp ik waar het over gaat.

Zoals bij de meeste sites, is het ook weer wat vervelend. Men krijgt die schermen altijd vrijwel gelijk na het openen van de site, omdat de site op dat moment niet weet of er daarna al dan niet gaat worden ingelogd. U kunt immers ook zonder te zijn ingelogd al een aantal schermen bekijken voordat er een melding verschijnt om een account aan te maken of om in te loggen.

Ik heb het zojuist even zelf op een andere computer uitgeprobeerd (want ik log feitelijk vrijwel nooit uit, en dus ook niet in, want mijn computer draait 24/7), en moet zeggen dat dit erg vervelend is.

Ik ga de ontwikkelaars voorstellen om deze melding pas te geven wanneer men vanaf het hoofdscherm op een optie klikt, uiteraard niet zijnde de knop 'Aanmelden'. Zo verschijnt dan de melding alleen als men niet ingelogd naar andere schermen wil, en niet als men gelijk na aankomst op het hoofdscherm op 'Aanmelden', klikt.

Hopelijk gaat men er mee aan de slag, want persoonlijk vind ik dit soort schermen ook mateloos irritant, en al zeker op sites waar men vindt dat je cookies maar gewoon moet accepteren. Die sites keer ik dan ook altijd gelijk de rug weer toe, want ik laat me niet verplichten om mijzelf te laten bespioneren.
wdemaesschalck
male
Inlägg: 3606
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Wim,

200% akkoord met uw laatste alinea. Dank.

We zien wel wat Les Parisiens ervan vinden.

Mvg

William

P.S. Toeval of niet : op het Forum Paleografie meen ik minder login's te zien dan gewoonlijk. Drie dagen zonder login ?
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Inlägg: 10857
Dat zal inderdaad toeval zijn, want er kan immers wel ingelogd worden, zij het via een 'omweg'.
wdemaesschalck
male
Inlägg: 3606
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Joepie ! :o En deze entrée is:..... ;)
Mvg
William
wdemaesschalck
male
Inlägg: 3606
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Goede middag Wim,

Geen antwoord van Les Parisiens vermoed ik.
Niet antwoorden op uw vraag lijkt me arrogant.
Pour les Flamands la même chose ? Quantités négligeables ?
De geloofwaardigheid van Geneanet inzake (on)afhankelijkheid van de commercie krijgt hiermee een flinke deuk. Ik ga eens nadenken over de verlenging van mijn Premium abonnement.

Mvg

William
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Inlägg: 10857
Er is wel deels een antwoord : het is verplicht door de Europesche Unie om iedereen gelijk bij het betreden van een site de keuze te geven rond de cookies.
Daarbij volgt het scherm vóór het inloggen slechts één keer, mits u niet alle cookies via een programma op uw computer stopt of later weer verwijderd. Om het scherm dus niet iedere keer te krijgen, zouden de cookies niet verwijderd moeten worden, want dan kan de site niet zien dat u reeds de keuze maakte.
Ergens een paradox, maar die is dus geheel en al te danken aan het stemgedrag binnen de Europesche Unie.

Overigens lijkt mij de taalstrijd erbij halen in deze enigszins dubieus, want dit cookiescherm verschijnt in alle talen, en is dus ook voor alle gebruikers, die alle cookies weigeren en verwijderen, vervelend.

Wel heb ik nog gevraagd of het wellicht wat kleiner kan, zoals op sommige online archieven.

Overigens was dat antwoord er al wel, maar wilde ik eerst even kijken of het mogelijk was om dat scherm te omzeilen, door bijvoorbeeld Geneanet als veilige site in te stellen. Drukte en vele (dagelijkse) updates van mijn browser zorgden er echter voor dat dit er nog niet van kwam.
wdemaesschalck
male
Inlägg: 3606
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Bijgevoegde lectuur in verband de cookiemuur is, voor mij althans, verhelderend.
https://zakelijk.infonu.nl/juridisch/176726-een-cookiemuur-bij-websites-mag-dat-wel.html
Het is heel dubieus om een betalend lid, bij elke login, te verplichten, om telkens zijn keuze te bevestigen. En als de klant weigert? Geen toegang tot de website.
Mvg
William
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Inlägg: 10857
Neem het even op met uw Europarlementariër, want de Europesche wet schrijft nu eenmaal voor dat de optie voor de cookies verschijnt gelijk na betreden van de website. Op dat moment bent u nog niet ingelogd, en dus komt die melding gewoon tevoorschijn, tenzij u uw cookies niet zou verwijderen, want dan ziet het systeem dat u deze website al eens heeft bezocht, ook zonder te zijn ingelogd, en u de cookies al heeft ingesteld, ook zonder te zijn ingelogd.
Websites dienen de melding dus al te doen voordat iemand is ingelogd. Wel of geen account maakt op dat eerste moment dus niet uit. Zou u uw cookies niet steeds verwijderen, dan blijft die melding ook gewoon buiten beeld.

Persoonlijk ben ik ook niet blij met deze constructie, maar Geneanet, en alle andere sites, dienen zich nu eenmaal aan de wet te houden.

Overigens heb ik dat linkje niet gevolgd, want mij boeit het niet echt wat anderen er over denken of er van vinden. Wet is wet, en als iemand het daar niet mee eens is, dan dus gewoon de politiek benaderen.
Skriv svar

Återgå till "Geneanet : technische vragen"