Skriv svar

Tab volgorde niet logisch

U kunt hier uw vragen stellen met betrekking tot het gebruik van Geneanet en eventuele problemen aankaarten; inloggen, schermproblemen, bugs, functiestoornissen, instellingen etc.
lsleeckx
lsleeckx
Inlägg: 49
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Ik gebruik hoofdzakelijk de webinterface om gegevens toe te voegen aan mijn stamboom in Geneanet.
Met andere woorden, ik gebruik de diverse dialoogschermen veelvuldig. Het is voor mij dan ook heel vervelend dat de volgorde van de diverse tekstvelden / keuzelijsten / checkboxes enz. elkaar niet logisch opvolgen (van bovenaan het formulier naar onder toe en van links naar rechts). Het is totaal onlogisch (en onvoorspelbaar) hoe die elementen de focus krijgen.
In een normaal dialoogscherm ben je als keyboardgebruiker gewoon dat je met een druk op de Tab-toets de focus naar het eerstvolgend element op het formulier verlegt. Dit is in Geneanet niet het geval. Bijgevolg ben je steeds verplicht om je keyboard met één hand te verlaten om de muis vast te nemen en het gewenste veld te selecteren vooraleer je je volgende gegevens kan inbrengen. Dat gaat natuurlijk maar is allesbehalve gebruiksvriendelijk.
Ik heb zelf nog formulieren geprogrammeerd in VBA en herinner mij dat zo iets infeite vrij eenvoudig was. Bij het opmaken van het formulier gaf je een volgnummer (Tab order) aan een element. Wanneer het formulier actief was, ging je vervolgens met Tab van het element met Tab Order 1 naar dat met 2, dan naar 3 enz.
Geneanet wordt niet natuurlijk met VBA geprogrammeerd, maar ik vermoed er in elke programmeertaal wel soortgelijke eigenschappen voor formulieren bestaan?
Is het niet mogelijk om de Tab volgorde logisch te maken? Het zou voor elke gebruiker veel aangenamer en logischer zijn om de interface te gebruiken. Dank bij voorbaat.
lsleeckx
lsleeckx
Inlägg: 49
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Heb ik deze vraag in een foutief gedeelte van het forum geplaatst? Of ben ik de enige die de tabvolgorde op de dialoogschermen onlogisch vind?
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Inlägg: 10862
Waarschijnlijk het laatste... of u bent de enige die er echt moeite mee heeft.

Vergeet ook niet, dat als een en ander nu zou worden aangepast, juist andere gebruikers 'misgrijpen', juist omdat ze aan de huidige invoer gewend zijn.
lsleeckx
lsleeckx
Inlägg: 49
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Wim, bedankt voor je reactie. Ik begrijp echter niet goed hoe het komt dat ik schijnbaar de enige ben die de volgorde waarin de formuliervelden de focus krijgen niet logisch vind.
Ik nodig u uit om dit artikel van Microsoft eens te lezen: https://support.microsoft.com/nl-nl/office/de-tabvolgorde-instellen-voor-besturingselementen-2b37e49b-52d1-4f03-ae33-9e6d9c103c99
Daarin wordt ook duidelijk gesteld dat op "goed ontworpen formulieren" de besturingselementen een logische volgorde moeten hebben, wil je een makkelijk te gebruiken formulier bekomen.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Inlägg: 10862
Wat Microsoft schrijft is niet interessant. Hun eigen programma's kunnen overigens ook veel simpeler, want bij elke update zijn er opties gewoon compleet zoek. Dus in mijn optiek is Microsoft zeker geen voorbeeld.

En blijkbaar bent u ook echt een van de heel erg weinigen die hier over valt.
In Frankrijk, met de meeste gebruikers (meer dan 80%), vallen er blijkbaar ook heel erg weinig gebruikers over, want anders was het wellicht jaren geleden, toen nog niemand echt gewend was aan de huidige werking, al aangepast.
Er zullen zelfs meer klachten komen als nu nog eens de werking totaal omgegooid zou gaan worden. Veel gebruikers zullen dan net zo gefrustreerd raken als ik, op het moment dat een of ander programma weer eens een totaal onnodige aanpassing deed, om het zogenaamd gebruikersvriendelijker te maken.

Zo werk ik gewoon liefst nog steeds met Excel 2003, omdat ik nog steeds continu loop te zoeken in 2007 naar opties die ze ergens hebben weg gepropt, en die je alleen kunt bereiken met zoveel drukken op de knop dat RSI op de loer ligt.
Veel 'verbeteringen' zijn géén verbeteringen.
lsleeckx
lsleeckx
Inlägg: 49
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Wim, ik heb het eerste artikel vermeld dat ik op internet vond. Toevallig was dat er een van Microsoft. Ikzelf werk ook nog altijd met Office 2003 en ik ben ook geen fervent voorstander van Microsoft. Maar ik kan u indien gewild nog tal van artikels bezorgen die hierover gaan en die niet van Microsoft komen.
Feit is dat keyboardgebruikers een logische volgorde van de besturingselementen op een formulier verwachten. En dit is momenteel in de formulieren van Geneanet niet altijd het geval. Wanneer je in sommige formulieren op Tab drukt, en begint te typen, veronderstellende dat je in het volgende tekstveld staat, komt je invoer soms in een veld terecht op een totaal andere plaats op het formulier. Daarbij het risico lopend dat je hetgeen er voordien reeds stond overschrijft. Je kan er dus niet van op aan dat de Tab-toets je naar het volgend veld brengt, en bent dus verplicht om elke keer te controleren welke element de focus heeft gekregen. Ofwel moet je telkens met de muisaanwijzer het volgende element eerste selecteren vooraleer je kan typen. En dit gaat ten koste van de snelheid waarmee men gegevens kan inbrengen.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Inlägg: 10862
Het dringt blijkbaar niet tot u door dat er nog 4 miljoen andere gebruikers zijn.

Artikeltjes boeien mij en de ontwikkelaars van Geneanet niet, want uiteraard kan altijd alles wel anders, maar wat zullen de andere 4 miljoen andere gebruikers ervan zeggen als dat waaraan zij ondertussen gewend zijn plots zou worden aangepast (?).

Overigens worden dit soort vragen altijd voorgelegd aan de ontwikkelaars, en zij zien er dus ook vanwege bovenstaande géén brood in.
lsleeckx
lsleeckx
Inlägg: 49
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Wim,
Blijkbaar heb ik u om één of andere reden boos gemaakt. Spijtig, dit was zeker mijn bedoeling niet, ik heb de beste intenties.
Misschien heb ik niet de gave om mijn opmerking ivm de formulieren heel klaar en duidelijk uiteen te zetten.
Uw opmerking ivm 4 miljoen andere gebruikers slaat nergens op Wim. Blijkbaar gebruikt het overgrote merendeel van de gebruikers dus de muis om zelf elk veld te selecteren en vervolgens in te vullen. Een eventuele wijziging van de volgorde der besturingselementen zal voor die mensen niets veranderen aan de manier waarop zij Geneanet gebruiken.
Het zou daarentegen wel de interface verbeteren en die gebruikers die meer gebruik maken van het klavier vlugger formulieren laten invullen. Nogmaals, ik heb de beste bedoelingen, en wil zeker geen kwaad bloed zetten bij moderators.
Ik ben blij dat je vermeld dat dit soort vragen ook aan de ontwikkelaars wordt voorgelegd. Misschien dat één van hen na verloop van tijd toch ziet dat deze gebruiker enkel de bedoeling heeft om Geneanet gebruiksvriendelijker te maken voor alle gebruikers.
Vriendelijke groet.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Inlägg: 10862
Ik ben helemaal niet boos, maar u wilt er gewoon niet aan dat veranderingen voor velen geen verbetering zullen zijn, en u bent nu eenmaal niet alleen op de wereld.

Daarbij, als ik data invoer voor een enkele persoon of partners, dan heb ik ook vrijwel nimmer alle velden nodig, daar vaak niet alle data beschikbaar zijn. En zou ik die dan moeten 'doortabben' ? In die gevallen is de muis veel efficiënter. En juist ook hierom zijn er wellicht geen andere gebruikers die uw idee delen.

Ik kan niets anders zeggen dan : leer er maar mee leven (werken dus).
Skriv svar

Återgå till "Geneanet : technische vragen"