Skriv svar

Gedcom från Genney och platsregister i Geneanet

oskarshusse
male
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Jag har koordinatsatt några hundra torp/gårdar i Genney. Sedan importerat med gedcom till Geneanet. Det ser nu ut som om Geneanet accepterade kommun men inte mer detaljerad nivå. Min = Genneys struktur är Land-Län-Kommun-Församling, med koordinater. Nederst lägger jag mitt torp/gård etc också med koordinater.

Något tips hur jag kan 'flytta' allt koordinatjobb från Genney till Geneanet?

//Christer Fasth

jhjalmered
jhjalmered
Moderator
Visa deras familjeträd.
Hej

Alla platser som importerats korrekt finns på
https://gw.geneanet.org/oskarshusse_w?m=MOD_DATA&data=place

Du kanske kan ge ett exempel.

Jan-Olof

oskarshusse
male
Visa deras familjeträd.
Tack för snabb återkoppling!
Nu förstår jag att Geneanet (tror jag) gör kartor utifrån Född/döpt/gift/begravd. I mitt arbete med Genney har jag lagt mesta krutet på 'Bosatt' och koordinatsatt varenda torp.
Ett exempel på Födelseort är Hemmingstorp, Västra Vingåker. Där har Geneanet lagt Hemmingstorp vid kyrkan. Liksom en massa andra torp där jag har anfäder som fötts och dött.
Är det gedcom som 'tvättar' informationen? Eller Genney som inte skickar med? Eller Geneanet som inte förstår?
Till sist - Geneanet verkar använda både Google och Open Street. Vet du varför?
I övrigt gillar jag Geneanet.
//Christer

jhjalmered
jhjalmered
Moderator
Visa deras familjeträd.
Hej

Namnen på platserna som Du imorterat är exakt som i Gedcom-filen, dvs lika med det som finns i Genney. Du kan titta på en lista på platser i Ditt Geneanet familjeträd på https://gw.geneanet.org/oskarshusse_w?m=MOD_DATA&data=place
Vi placerar inte torpen, men städer, orter, byar och församlingar. Så Hemmingstorp, Västra Vingåker, Vingåker Sörmlands län blir placerat i Västra Vingåker.

Jan-Olof

oskarshusse
male
Visa deras familjeträd.
Tack igen!
Jag har några följdfrågor - och jag kan se på listan att alla mina torp/byar är med.

Ett av mina torp - Abrahamstorp, Högsjö ligger nära en ganska stor by (Högsjö). Geneanet lägger det vid V Vingåkers kyrka. Fråga: Vilka byar/orter finns i Geneanet?

Gedcom har väl plats för koordinater? Sen beror det förstås på om Genney skickar med och Geneanet vill ta emot.
Fråga: Kan jag registrera koordinater 'manuellt' i Geneanet?

Vänliga hälsningar
Christer Fasth

jhjalmered
jhjalmered
Moderator
Visa deras familjeträd.
Hej igen
Vänligen redovisa (helst på engelska) en lista på platser som inte är rätt redovisade plus GPS-koordinater på följande forum
https://en.geneanet.org/forum/viewtopic ... 0&t=697214
En av våra tekniker kommer att titta på detta.

Jan-Olof.

oskarshusse
male
Visa deras familjeträd.
Tack än en gång!

Jag misstänker att alla mina platser har hamnat på församlingen. Jag har testat ett par byar ytterligare och dom ligger fel.

Enligt Genney så följer koordinaterna med i gedcomfilen. Det tolkar jag som att Geneanet inte 'läser' koordinater utan går på texten, dvs socknen blir den mest detaljerade nivån. Och så långt ser det ju rätt ut. Alla torp/byar/gårdar under Västra Vingåker hamnar i en bunt vid kyrkan. Och om det gäller 'Bosatt' så hamnar det inte alls.

Har jag förstått Geneanet rätt - plats kan bara knytas till född/döpt/gift/begravd?

Eftersom jag ägnat mycket tid åt att placera torpen så måste jag fundera vidare på hur/om jag ska använda Geneanet. Och jag vill inte belasta er med en massa arbete med 400(ca) platser.

//Christer Fasth

jhjalmered
jhjalmered
Moderator
Visa deras familjeträd.
Hej Christer

Jag vill vänligen be Dig att (på engelska) beskriva Ditt problem å nedanstående forum:
https://en.geneanet.org/forum/viewtopic.php?f=40&t=697214

Alla 400 platser behöver inte listas. Förklara bara problemet så kommer teknikerna att undersöka detta.

Jan-Olof

Skriv svar

Återgå till "Tekniska frågor"