Skriv svar

Gezocht Dymphna Peeters vermoedelijk Meerle (Antw)


jbroos
jbroos
Inlägg: 62
Släktträd: Icke-grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.
Ik ben op zoek naar Dymphna Peeters (Dimphna) Zij was gehuwd met :

Constantinus Martens
, zn. van Cornelis Martens en Anna Catharina de Jong,
geb. te Meerle [België] Akte 53 op 5 jul 1891,
ovl. (73 jaar oud) te Meerle [België] op 4 dec 1964.
tr. (hoogstens 31 jaar oud) voor 1923
met Dymphna Peeters.

Liefst geboortedatum en plaats en huwelijk

Groet Jan
kvoet
male
Inlägg: 3115
Goedendag,

Dit is het overzicht van de Peeters'en geboren in Meerle 1891 - 1900:
https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-archieven/zoekresultaat/inventaris/rabscan/eadid/BE-A0511_112303_110914_DUT/inventarisnr/IRS000002958855/level/file/scan-index/590

Daarin staat een Peeters Maria Dymphna geboren in 1895 (akte nr. 29 van dat jaar).

In de tienjarige tafels voor 1901 - 1910 komt geen "Dymphna Peeters" voor.
https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-archieven/zoekresultaat/inventaris/rabscan/eadid/BE-A0511_112303_110914_DUT/inventarisnr/I2300D803/level/file/scan-index/166

De geboorte-akte van Maria Dymphna Peeters (geboren te Meerle op 21/09/1895) vindt u hier (onderaan rechts):
https://search.arch.be/nl/zoeken-naar-archieven/zoekresultaat/inventaris/rabscan/eadid/BE-A0511_112303_110914_DUT/inventarisnr/IRS000003419783/level/file/scan-index/607
Ze is de dochter van Adriaan Peeters en Maria Kepers.

Voor Meerle zijn de meest recente akten, online beschikbaar, echter van 1910. Voor wat gebeurd is na 1910 en voor 1920, kan u de gemeente rechtstreeks contacteren om een kopie van de akte te krijgen. Wat na 1919 is gebeurd, is momenteel nog niet openbaar. Aangezien we in Belgie nog steeds zitten met een wetgeving, die de openbaarheid van de aktes van de burgerlijke stand pas na 100 jaar toelaat, zal u nog minstens 3 jaar moeten wachten eer u hiervan een kopie kan bemachtigen (als ze in 1923 zouden gehuwd zijn). Tenzij u een rechtstreekse afstammeling van de persoon in kwestie bent. Of de nieuwe wetgeving in tussentijd van kracht wordt, maar daarvoor hebben we politici nodig die willen meewerken.

We weten dus niet zeker welke Dymphna Peeters er in of voor 1923 gehuwd is met Constantinus Martens. Als ze in de periode 1911 - 1920 zouden gehuwd zijn, dan is er een kans dat die aktes een van de volgende jaren online beschikbaar worden. Maar voor die aktes kan u nu al de dienst burgerzaken van de stad Hoogstraten (Meerle hoort nu bij Hoogstraten) contacteren (https://www.hoogstraten.be/over-hoogstraten/diensten/administratie/burgerzaken). Sommige gemeentes geven gratis info, andere vragen hiervoor een bijdrage. Als ze na 1919 gehuwd zijn, zal u voorlopig - helaas - moeten wachten tot de periode van 100 jaar voorbij is ...

Mvg
Kris
jbroos
jbroos
Inlägg: 62
Släktträd: Icke-grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.
Dag Kris,
deze Maria Dymphna had ik zelf ook in gedachte. Ik heb de klappers van deze dorpen ook thuis liggen.
Maar inderdaad een huwelijks akte moet meer duidelijkheid brengen. Of bidprentje

Ik heb ook een Dymphna Cornelia gevonden in Minderhout. Maar die huwt uiteindelijk in Chaam met iemand anders. Haar heb ik dus kunnen uitsluiten.

Toch bedankt voor de informatie.

p.s. ik heb een brief van de rechtbank om te mogen onderzoeken.

groet Jan
krisvr
female
Inlägg: 508
Släktträd: Icke-grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.
Hallo
Heb je alle naamgenoten bekeken die search.arch.be, personen, geeft? (Zie bijlage, ik zocht enkel op ‘kind’, dus geb..)
Heb je enig idee waar het huwelijk was, dan kan er misschien wat gerichter gezocht worden? (Ik veronderstel van niet, anders had je daar wel gezocht.)

Enig idee over de overlijdensplek van Dymphna?

Kris
Bilagor
8751095D-4DBC-4D74-835A-AA1036FD16BC.jpeg
53B719E1-EA4D-4F2A-A449-2EFB37555B44.jpeg
jbroos
jbroos
Inlägg: 62
Släktträd: Icke-grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.
Hi Kris,
Ik vermoed dat het huwelijk in Meerle was. Haar man (zie bidprentje) is daar geboren en ook overleden.
Ik zie trouwens een foutje hij is overleden in 1954 (niet 1964) zij dus ergens daarvoor.

Ik heb 1 kind van dit echtpaar Maria. geboren in 1922. Het huwelijk zit daar dus net voor . helaas geen huwelijkse jaartafels 1910-1922 online beschikbaar.
Deze Maria huwt later met Ludovicus Aerts en gaan in Castelre (onder Baarle-Nassau) wonen.

groet Jan
Bilagor
BP_Stan_Martens_1964_meerle.jpg
krisvr
female
Inlägg: 508
Släktträd: Icke-grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.
Had net ook bij erfgoedbankhoogstraten.be het bidprentje en het ovl-jaar van Const. Martens gevonden.
Jammer dat haar ovl. niet in deze databank lijkt te staan.

Kris
krisvr
female
Inlägg: 508
Släktträd: Icke-grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.
Hallo nog eens
Er zijn inderdaad redenen om aan te nemen dat Dymphna de dochter is van Adrianus x Maria Kepers.
Adrianus’ moeder heet immers Dymphna (maar dan wel raar dat niet de oudste dochter die naam krijgt?), maar Maria Kepers heeft een zus Dymphna (x Michielsen).
Dat zijn nog geen bewijzen maar ja...

Ik denk dat enkel de huwelijksakte Martens-Peeters de oplossing kan brengen...

Nog veel succes!
Kris
wimpeeters
male
Inlägg: 284
Släktträd: Icke-grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.
kvoet skrev: 12 januari 2020, 10:09 Wat na 1919 is gebeurd, is momenteel nog niet openbaar. Aangezien we in Belgie nog steeds zitten met een wetgeving, die de openbaarheid van de aktes van de burgerlijke stand pas na 100 jaar toelaat, zal u nog minstens 3 jaar moeten wachten eer u hiervan een kopie kan bemachtigen (als ze in 1923 zouden gehuwd zijn). Tenzij u een rechtstreekse afstammeling van de persoon in kwestie bent. Of de nieuwe wetgeving in tussentijd van kracht wordt, maar daarvoor hebben we politici nodig die willen meewerken
Sinds 31 maart 2019 is de wet aangepast en zijn alle geboorte akten ouder dan 100 jaar, alle huwelijksakten ouder dan 75 jaar en alle overlijdens akten ouder dan 50 jaar openbaar. Een huwelijksakte kan dus vrij opgevraagd worden tot en met 1944. Ik heb er zo al hopen opgevraagd het afgelopen half jaar en die overal probleemloos verkregen.
jbroos
jbroos
Inlägg: 62
Släktträd: Icke-grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.
Dag Wim,
Ze is toevallig geen familie van jou ?

Dank voor je antwoord dan kan ik morgen met een gerust hart even naar Hoogstraten rijden.

Groet Jan
wimpeeters
male
Inlägg: 284
Släktträd: Icke-grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.
jbroos skrev: 12 januari 2020, 21:04 Dag Wim,
Ze is toevallig geen familie van jou ?

Dank voor je antwoord dan kan ik morgen met een gerust hart even naar Hoogstraten rijden.

Groet Jan
Sommige gemeenten slagen er wel in om er een zootje van te maken ivm die nieuwe wetgeving. Hoe het er in Hoogstraten aan toe gaat weet ik niet, want daar heb ik niets te zoeken in mijn stamboom. Maar in Geel, Mol, Turnhout, Antwerpen, ... ben ik zonder problemen aan die akten geraakt volgens de nieuwe termijnen van openbaarheid. Ik zou eerst eens informeren in het archief van Hoogstraten, misschien zijn die boeken al naar daar verhuist ondertussen: https://www.erfgoedbankhoogstraten.be/stadsarchief/stadsarchief.html
kvoet
male
Inlägg: 3115
wimpeeters skrev: 12 januari 2020, 20:55
Sinds 31 maart 2019 is de wet aangepast en zijn alle geboorte akten ouder dan 100 jaar, alle huwelijksakten ouder dan 75 jaar en alle overlijdens akten ouder dan 50 jaar openbaar. Een huwelijksakte kan dus vrij opgevraagd worden tot en met 1944. Ik heb er zo al hopen opgevraagd het afgelopen half jaar en die overal probleemloos verkregen.
Dag Wim, dag Jan,

Hoewel er al gemeentes zijn, die de nieuwe wetgeving al volgen, is deze echter nog niet van kracht. Zie maar op de site van het Rijksarchief:
https://search.arch.be/nl/tips/101-burgerlijke-stand

Belangrijke informatie m.b.t. de openbaarheid van de registers van de burgerlijke stand

De wet van 21 december 2018 (gepubliceerd in het B.S. van 31 december 2018) heeft de regels inzake de openbaarheid van de registers van de burgerlijke stand gewijzigd:

- Overlijdensakten worden na 50 jaar openbaar en huwelijksakten na 75 jaar.
- Voor geboorteakten blijft 100 jaar de regel.
- Voor alle duidelijkheid: ook de regeling voor bevolkingsregisters (120 jaar) blijft ongewijzigd.

Uiteraard is deze aanpassing een goede zaak voor het genealogisch en het sociaal-demografisch onderzoek. Het Rijksarchief zal alles in het werk stellen om een en ander zo efficiënt mogelijk te organiseren, maar kan slechts aanbieden wat de rechtbanken van eerste aanleg hebben overgedragen. De achterstand op dat vlak houdt onder meer verband met de schimmelproblematiek in een aantal justitiepaleizen.

Opdat deze nieuwe beschikkingen in voege zouden kunnen treden, moet er nog een Koninklijk Besluit worden gepubliceerd dat uitvoering geeft aan de bepalingen in verband met (1) afschriften en uittreksels van akten van de burgerlijke stand (art. 29) en (2) de raadpleging voor genealogische, historische of wetenschappelijke doeleinden (art. 79). Er wordt momenteel een tekst in dit verband uitgewerkt maar voor het ogenblik kunnen we onmogelijk zeggen wanneer deze in voege zal treden.


Met de huidige regering van lopende zaken zal dat KB er voorlopig dus niet komen. Ik kan niet garanderen dat alle gemeentes (en in dit geval Hoogstraten) de nieuwe wetgeving reeds in de praktijk brengen. Maar het is het proberen waard. Afhankelijk van de afstand, die je moet afleggen, Jan, kan je misschien eerst eens telefonisch informeren of een mailtje sturen.

Mvg
Kris
wimpeeters
male
Inlägg: 284
Släktträd: Icke-grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.
Die uitleg op de website van het rijksarchief is dus een mooi voorbeeld waarom ik hierboven al eens gezegd heb dat "sommige gemeenten er een zootje van maken". Dat KB dient voor opzoekingen te doen in de NIET OPENBARE akten. Die niet openbare akten kon je tot 31 maart 2019 raadplegen via de brief die je kon verkrijgen via de rechtbank van 1e aanleg. Die brief is op 31 maart afgeschaft en zal door iets anders vervangen worden. Dat gaat geregeld worden via dat KB.

De nieuwe termijnen van openbaarheid zijn dus al actief, die registers zijn openbaar en bijgevolg raadpleegbaar. Trouwens: als je naar het Rijksarchief in Beveren gaat en daar akten van de Burgerlijke Stand opvraagt die binnen die nieuwe termijnen van openbaarheid vallen, dan krijg je die ook zonder problemen. De laatste keer dat ik in Beveren was, was daar ook iemand bezig met de BS van de stad Antwerpen rond 1930.

Zie ook hier ivm communicatie van de VLAVABBS: https://www.vlavabbs.be/nieuws/20191020-opzoekingen-openbare-akten
jbroos
jbroos
Inlägg: 62
Släktträd: Icke-grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.
Ik heb ze gevonden. Met dank aan de zeer hulpvaardige medewerkers van de gemeente Hoogstraten, waar ik vanochtend gastvrij ben ontvangen.

Maria Dymphna is een dochter van Adrianus en Maria Kepers en is inderdaad in 1895 geboren.

groet Jan
Skriv svar

Återgå till "België"