Skriv svar

Geboorte Mathias Renard (Limbricht ca. 1746)


bobpeeters
male
Inlägg: 7
Wie oh wie kan mij helpen?!

Ik ben op zoek naar de geboortedatum en -plaats van Mathias Franciscus Renard (Renar, Renart, Renards, Reinard,...). Er is sprake dat hij geboren werd ca. 1746, maar deze info is niet accuraat.
Over volgende informatie beschik ik al:

Hij is gehuwd met Cornelia Gijskens op 25/1/1770 te Limbricht
en kregen volgende kinderen:

Joannes Jacobus, 8/2/1770
Wilhelmus, 28/8/1772
Joannes Petrus, 23/8/1776
Joanna Maria, 23/1/1781

Hij overleed op 15/4/1781 te Limbricht

Alvast hartelijk dank voor diegene die mij verder helpt!
Mvg,
Bob
jachterberg
male
Inlägg: 952
Bob,
heb je de getuigen van het huwelijk nagetrokken? Meestal familie leden. Ik kwam Maria Elisabeth Paulsen tegen en Leonardus van den Bongarth. Register Salvius kerk in Limbricht
jachterberg
male
Inlägg: 952
Joannes Giskens en Maria Werens dopen een Cornelia op 15 feb 1740 en op 6 juli 1744 in Limbricht. De eerste Cornelia is waarschijnlijk jong overleden.. Ik kom een Cornelia als communicant tegen in 1757.

Doopgetuigen bij haar kinderen waren
Joannes Jacobus, 8/2/1770, gt Maria Gijskens, Jacobus Renar
Wilhelmus, 28/8/1772, gt Clara Thissen, Wilhelmus Gijskens
Johanna Ida, 17 okt 1774, gt Ida Gijskens, Joannes Genders, vervangend get is Maria Gijskens
Joannes Petrus, 23/8/1776, gt Catharina Elisabeth Gijskens, Joannes Gijskens, Reinerus Schwilljens
Joannes Matthias Reinardt, 29 dec 1778, gt Catharina Salden, Joannes van den Bongard
Joanna Maria, 23/1/1781, gt Joanna Catharina Thijssen, Wilhelmus Evertsz

Dan kom ik een Mathias Reinar in 1759 als communicant tegen in Limbricht. Trek 12-13 jr af van die datum en hij is dan van 1746/1747
In Born , in aug 1745 laten een Jacobi Reijnarts en Joanna Thijssen een Petrus dopen. Mijn vermoeden gaat naar deze ouders van Mathias. Joanna wordt tweemaal vernoemd en er is een Joanna Thijssen als doopgetuige. Joannes Jacobus als eerste zoon voldoet dan ook aan de vernoemings regels en is vernoemd naar beide grootvaders.
bobpeeters
male
Inlägg: 7
Bedankt voor uw hulp! Dit vermoeden had ik zelf inderdaad ook al, maar hoor het graag van iemand met meer ervaring en kennis op dit vlak!
Verder vond ik ook nog dit (https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-99C4-Z9ZT?i=139&cc=2037001) wat ongeveer bevestigd dat mathias Reinard ca. 1746 geboren zal zijn.

Zou het kunnen dat Petrus en Mathias dezelfde persoon zijn? Of lijkt u dit weinig waarschijnlijk en gaat het hier eerder over broers? En naar de afkomst van de vader, Jacobus Reijnarts, hebben we het gissen zeker? :)
jachterberg
male
Inlägg: 952
Hallo Bob,

het lijkt mij dat Petrus en Mathias broers zijn en niet een en dezelfde persoon. Het probleem met veel Limburgers is, dat voor 1812 het Limburg veel groter was onder de Prins Bisschop van Luik. Dopen die toen plaats vonden kunnen tegenwoordig onder Belgie, Duitsland of Nederland vallen. Zes dopen vond ik met Mathias als vader.
Ik zelf heb voorouders uit Arcen en net over de grens in Stralen, het zelfde probleem.
Wat zijn mogelijke vader aangaat, die kan onder patroniem geboren zijn als zoon van ene Reinart Mathiassen/Jansen, vul maar in
theojoris
male
Inlägg: 2
Hallo Bob,

Ik heb er ook ff op gepuzzeld maar de naam Reinaerdts is voorheen Henrichs. Als je deze lijn doortrekt kom je nog 2 generaties verder in Grevenbicht en dan is het einde oefening. Mathias Franciscus Reinard wordt gedoopt op 29-01-1747 te Limbricht als Henrichs.
Zoon van Jacobus en Joanna Tissen..


m.vr.gr. Theo Jöris
bobpeeters
male
Inlägg: 7
Dag Theo,

Enorm bedankt voor de info. Hebt u enig idee hoe zo'n naamsverandering van Henrich naar Reinaerdt is kunnen gebeuren? En hoe zeker ben je van deze info?

Volgens u is de vader dus:
Jacobus Henrichs (Reinaerdts), geboren te Grevenbricht op 15-09-1719?
Zoon van Henrichs, Joannes en Gubbels, Gertrud?
theojoris
male
Inlägg: 2
Hallo Bob,

Dit doe je door broers en zussen en hun kinderen te vergelijken wie er aan de doop is. Daar lever je dan o.a. Het bewijs eventueel aangevuld met schepenbankakten.
bobpeeters
male
Inlägg: 7
Dag Joris,

Oké! Hartelijk dank.

Groeten,

Bob
Skriv svar

Återgå till "Nederland"