Skriv svar

Johannes Salomonse (van Souse) en Caetje (Katarina) de Tomber (de Tommer).


markussestemme
female
Inlägg: 4
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Johannes (Jan)Salomonse (van Souse) en zijn vrouw Caetje (Katarina) de Tomber (de Tommer?) zijn voorouders van de kant van mijn overgrootmoeder van vaders kant. Beiden zijn geboren rond 1700 in Haarlem, en getrouwd op 20 november 1729 in Dordrecht. Hun kinderen zijn geregistreerd onder verschillende achternamen: 'van Souse', 'van Soesem' en 'Salomons'. In de 19e eeuw is er in Nederland geen spoor meer te vinden van hun nazaten; noch onder één van deze familienamen. ('Salomons'=een patroniem, en 'van Souse' = een toponiem.)
Weet iemand hier meer van? Zijn hun nakomelingen misschien geëmigreerd naar Zuid-Afrika, naar Canada, of naar de VS? Of naar Frankrijk?
Hier in Frankrijk wonen meerdere 'Salomons' en 'de Souses'. In Zuid-Afrika wonen families Salomon en in Brazilië wonen 'de Sousa's.

'Souse', 'Sousa', 'Sousse', kan wijzen op Tunesië (de stad Sousse) en op het Portugese Sousa bij Porto.Ik denk dus dat deze tak van mijn voorgeslacht bij de vele Sefardische Joden hoorden, 'Maranen', die tijdens de zware vervolgingen Portugal zijn ontvlucht, en zoals velen naar het toenmalige Antwerpen of Amsterdam waren getrokken.
Ook overweeg ik nog een andere mogelijkheid. In Polen ligt de plaats 'Susz (spreek uit 'Soes'. Mijn overgrootmoeder heeft haar dochters (mijn tantes) verteld dat ze Pools-Joodse origines had.
Ik kijk met spanning uit naar nieuws. Anne-Marie
anaesthetist
male
Inlägg: 330
Släktträd: Grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.
Beiden zijn geboren rond 1700 in Haarlem, en getrouwd op 20 november 1729 in Dordrecht.
Hallo Anne-Marie,
dat is een interessant statement, want volgens de ondertrouwinschrijving te Dordrecht stammen ze uit Leiden:

den 4 November 1729 [...] Jan Salomonse weduwenaer van Leijden woont op de Waele Vest & Kaetje de Tombe jongedogter van Leijden woont op de Hooge Nieustraet geass[isteer]t met Ida Duks wed. Barent de Tomber haer moeder. den 20 November 1729 alhier getrout door d° Verster
https://www.regionaalarchiefdordrecht.nl/app/themes/regionaalarchiefdordrecht/maisi_ajax_proxy.php?mivast=46&mizig=100&miadt=46&miaet=185&micode=11&minr=7667625&milang=nl&misort=last_mod%7Cdesc&mip1=sa*lo*&mip3=j*an*&miview=viewer2

Dan komen we uit bij de ondertrouwinschrijving van haar ouders te Leiden:
26 dito [Maert 1701] Barent de Tombe lakenw[ercke]r jongm[an[ van Leijden wonende in de Koddesteeg [ver]ges[elt] met Philp de Tombe sijn broeder mede aldaer & IJda Ducks jonged[ochte]r van Leijden wonende in de Koddesteegh [ver]ges[elt] met Annetge Brants haer moeder op de Koolgraft
https://www.erfgoedleiden.nl/collecties/personen/zoek-op-personen/deeds/f2805365-a4d8-60f5-b274-e164fa2c44a0?person=6b7c454b-24e8-dc41-44e0-d15d7852bb9a

Katharina de Tombe werd 23.07.1710 gedoopt in de Hooglandsche kerk te Leiden
https://www.erfgoedleiden.nl/collecties/personen/zoek-op-personen/deeds/fb0be78c-6a54-d74f-7da4-2ee2d1314c2f?person=348810cc-3b90-7083-9130-efa92829f16f

het gezinsoverzicht:
10.07.1701 Pieter. Barent de Tombe & Ida Dusé. get: Philip de Tombe, Maria Barentsdr
01.07.1703 Willem. Barent de Tombe & Ida Dus. get: Philip de Tombe, Marijtje Vermaes
03.08.1704 Cornelis. Barent de Tomber & IJda Dircks. get: Marij Beuve
21.11.1707 Marij. Barent de Tomber & IJda Barentsdr. get: Marij de Tomber, Daniel Kasteel
23.07.1710 Katharina. Barendt de Tombe & Ida Dircks. get: Daniel Kasteel, Maria de Tombe

als we vervolgens naar de doopgetuigen kijken:

12 Januarij anno 1691 [...] Daniel Casteel lakew[ercke]r jongm[an] van Leijden woon[ende] op de Langegraft [ver[ges[elt] met Lourens Prins sijn vader mede aldaer & Barbertge Ducx jonged[ochte]r van Dordreght woon[ende] in de Coolstraet [ver]ges[elt] met Annetie Abrahams haer moeder woon[ende] mede aldaer

18 dito [september 1700] Daniel Casteel wed. van Barber Ducx wonende in de Voldersteegh [ver]ges[elt] met Jan Jans[en] zijn broeder mede aldaer & Marijtge de Tombe jonged[ochte]r van Leijden wonende in de Koddesteegh [ver]ges[el]t met Marija Barents haer moeder mede aldaer


dan valt op dat de familie Ducx banden had met Dordrecht, wat zou kunnen verklaren waarom Kaetje de Tombe daar trouwt

mvg,
Peter
Senast redigerad av 2 anaesthetist, redigerad totalt 25 gång.
anaesthetist
male
Inlägg: 330
Släktträd: Grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.
terug naar Jan Salomonse...

ik vermoed dat dit de begraafinschrijving van zijn 1e vrouw is:
8 d° [October 1726] Marijke Jans huijsvrou v[an] Jan Salemons op de Wale Vest laet kind na. int gemeen graff
https://www.regionaalarchiefdordrecht.nl/app/themes/regionaalarchiefdordrecht/maisi_ajax_proxy.php?mivast=46&mizig=100&miadt=46&miaet=185&micode=11&minr=7661020&milang=nl&misort=last_mod%7Cdesc&mibj=1700&miej=1777&mip1=sa*lo*&mip3=j*an*&miview=viewer2

dan heeft hij wel een jonge vrouw uitgezocht voor zijn 2e huwelijk, want zijn 1e (onder)trouwinschrijving is in 1709:
Sondach den 6 Januarij 1709 - Jan Salomonsz j.m. geboortig van Leijden, geassis[teer]t met sijn moeder & Marijcke Jans wed. van Guilliam Bricque geboortig van Maestrigt, beijde wonende op de Wale Vest, geasist[eer]t met Regina Freijdenrijck haer goede bekende. den 20e April 1711 hier getrouwt
https://www.regionaalarchiefdordrecht.nl/app/themes/regionaalarchiefdordrecht/maisi_ajax_proxy.php?mivast=46&mizig=100&miadt=46&miaet=185&micode=11&minr=7666885&milang=nl&misort=last_mod%7Cdesc&mip1=sa*lo*&mip3=j*an*&miview=viewer2

de kinderen uit het 1e huwelijk:

25.01.1709 Jakob. Jan Salomonsz & Maria Jans
07.07.1710 Andries. Jan Salomons & Marike Jansz
25.05.1712 Simon. Jan Salomons & Maria Jans
16.02.1715 Jan. Jan Salomons & Marijke Jans
24.07.1717 Maria. Jan Salomonsz & Maria Jans

en uit het 2e huwelijk:

26.11.1730 Jan. Jan van Salomonse & Caetje van Tomber
18.12.1734 Eijda. Jan Salomons & Kaatje Tomber de Jonge
09.03.1737 Barent. Jan Salomo & Catije de Tommer
14.09.1742 Marijke. Jan Salomons & Katharina de Tommer

dan moet u alleen nog even vermelden waar u de naam "van Souse" heeft gevonden, want ik kom deze vermelding nergens tegen bij Jan Salomons
anaesthetist
male
Inlägg: 330
Släktträd: Grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.
nog een aanvullling wat betreft de grootouders paternel van Caetje de Tomber::

06.12.1659 Pieter del Tombe laeckenwercker jongman van St. Aman woon[ende] opde Langegraft [ver]ges[elt] met Jeremias Carpentrij zijn neeff woon[ende] inde Catelijnesteech & Marij Barents jongd[ochte]r van Leijden woon[ende] inde Feruwerstraet [ver]ges[elt] met Jannetge Barents haer moeder woon[ende] mede aldaer | consent [ver]leent om tot Oestg[ee]st te mogen trouwen 23.12.1659 sijn tot Oestgeest getrout volgende d'attestatie van d° Altena pred[ikan]t aldaer den 26.12.1659
https://www.erfgoedleiden.nl/collecties/personen/zoek-op-personen/deeds/e9fbd32c-0cf0-3145-6708-2223d15daa5d?person=2f3c8d39-3b21-0eca-a32f-ea21a751481a

met de kinderen:
10.10.1660 Philip. Pieter de To... & Marij Barentsen
07.10.1663 Anna. Pieter der Tombe & Marijtje Barents
22.08.1666 Marijtje. Pieter de Tonder [& moeder niet vermeld]
05.03.1669 Pieter. Pieter de Tombe & Maria Benijt
07.02.1672 Jannetje. Pieter de Tomber & Marijtje Barents
02.06.1676 Barend. Pieter de Tonder & Marij Bonnie
markussestemme
female
Inlägg: 4
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Hartelijk dank voor uw lange reactie, Anesthésiste. Ik heb op dit moment geen tijd om verder te reageren, maar ik zal dat zo snel mogelijk doen. Tot binnenkort. (Woont u trouwens in Leiden of in Dordrecht?) Anne-Marie
markussestemme
female
Inlägg: 4
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Hier dan mijn 'verdere antwoord Peter. Beter laat dan nooit...Teneerste: nogmaals bedankt voor de 'Salomons'-gegevens, verder terug in de geschiedenis. Waar heb je die gevonden? Misschien in de Leidse Archieven ? Ik blijf me wel afvragen waar de voorouders nog verder terug vandaan zijn gekomen. Vandaag ontdekte ik dat er ook 'Salomonsen' in Denemarken wonen. In ieder geval is het een patroniem. Je moet dus toch altijd eerst de goede familie/tak vinden.

In verband met de naam Salomons(e) heb ik de namen van Souse en van Soesem o.a. gevonden op de site van Lucas van Heeren:
Voornaeme Geslachte en Eenvoudige Luyde, Jan Salomons (ongeveer 1690-????). Die staat op Geneanet. (Als je je genealogie op het net zet of hebt staan, dan wel Lucas van Heeren vermelden = zijn verzoek).
Ik heb deze gegevens ook nog op andere zoekmachines gevonden. Ik herinner me niet meer op welke precies. geneaknow,etc.???

Veel succes. Voel je vrij om, zonodig, andere vragen te stellen.

Beste groeten en misschien tot een volgende keer,
Anne-Marie M-S
anaesthetist
male
Inlägg: 330
Släktträd: Grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.
het blijft opmerkelijk dat de naam "Van Soese" (en varianten) tijdens het leven van Jan Salomonsz niet wordt gebruikt - niet bij zijn huwelijk, niet bij de doopinschrijvingen van zijn kinderen en niet bij zijn begrafenis. De naam wordt voor het eerst gebruikt bij de huwelijken van zijn kinderen. Helaas wordt de naam van Jan Salomonsz moeder niet vermeld in de (onder)trouwinschrijving van 1709 in Dordrecht, dus dat zal nog een lastige zoektocht worden in Leiden
Senast redigerad av 1 anaesthetist, redigerad totalt 31 gånger.
jachterberg
male
Inlägg: 952
Re:
06.12.1659 Pieter del Tombe laeckenwercker jongman van St. Aman

Bij dit soort vermelding denk ik aan het franse departement "Manche" waar je een St Amand vindt. Eer is ook een Belgisch St Amand. Aangezien deze personen NH gedoopt werden, kun je een Joodse herkomst vergeten. Ik denk eerder aan Hugenoten uit Laag Normandië [Basse Normandie]
anaesthetist
male
Inlägg: 330
Släktträd: Grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.
er zijn in Frankrijk tientallen dorpen genaamd Saint-Amand/Amant/Amans... gezien het feit, dat de familie "de Tombe" (en varianten) lakenwerkers waren, is de optie Saint-Amand-les-Eaux bij Valenciennes in het Département du Nord een plausibele optie
jachterberg
male
Inlägg: 952
Ik kom aan 19 dorpen St Amand, 15 dorpen St Amans en 8 St Amant.

Een andere optie is St Amans-Soult in de Tarn.

Als bij franse plaatsnamen "sous" vermeld is, slaat dat op liggende "onder" Geen van de 42 dorpen heeft sous in haar naam, slechts eentje met Soult
markussestemme
female
Inlägg: 4
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Dag Peter,
Ik houd het kort; ik voel me al dagen lang ziek. Bedankt voor je bijdragen. Het allerbeste en succes bij je verdere zoekwerk.
Beste groeten uit Frankrijk waar ik al vijftig jaar woon.
Anne-Marie
Skriv svar

Återgå till "Nederland"