Skriv svar

search.arch.be

Raadpleeg het klembord van dit forum, alsmede de lijsten.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Inlägg: 2598
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.

search.arch.be

Inlägg av greetjepittery »

Hierbij 2 tekstjes die ik voordien op GNN-blog plaatste, maar ook hier want wel belangrijk nieuws, zeker voor de starters...

- Op mijn zoektocht doorheen de blogs gestoten op de TOP-10 der GNN-blogs van 2013 en op nr.1 stond : "de Belgische archieven op het internet : gebruiks-aanwijzing" Toch wel de moeite om deze blog van... 07.02.2013 nog eens van onder het stof te halen, want hier kan je stapsgewijs de zoektrajecten doorheen SEARCH.ARCH.BE volgen. In 't begin is 't wat zoeken, maar je zult ondervinden dat het een gebruiksvriendelijke site is!
Ondertussen is deze mega site zijn 'kinderziektes' ontgroeid, de 'traagheid' is er uit en... in augustus 2013 is ze nog uitgebreid (o.a. met Eeklo en vele andere plaatsen).

- Met deze een wel heel MOOI NIEUWS aan alle Belgen en zij met Belgische roots!
De Belgische archieven op het internet via search.arch.be zijn sedert 26.09.2014 terug uitgebreid!!!   Nog geen tijd gehad om op onderzoek te gaan, maar laat het weten als ik iets ontdek. Het zou tof zijn moesten ook jullie de nieuwe aanwinsten signaleren. Succes & veel voldoening ermee, collega Greta

NB - Toch wel een PRIMAIRE bron, maar hier wel het best geplaatst.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Inlägg: 2598
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Ook op 01.10.2014 werden op search.arch.be de registers van Burgelijke Stand verder uitgebreid (allemaal) en de Parochieregisters (op enkele na)! Contact met Search.arch. kan (volgens mij) enkel na het invullen van hun enquête.  Op mijn vraagje om de laatste aanwinsten via hun info te vermelden voorlopig nog geen antwoord.  Dat gebeurt bvb wel op de 'database akten West-Vlaanderen' (R.A.Brugge), via het meest linkse icoon 'hoofdpagina' / 'recentste aanvullingen'... erg handig.
Toch is er nog een GNN-werkinstrument dat ons uitpluizen wat kan vergemakkelijken... zie daarvoor de blog :
"Ontbrekende gegevens in uw Geneanet stamboom vinden", dd. 01.10.2014.
mvg, Greta 
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Inlägg: 2598
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Is er een collega die...
weet of er INDEXEN bestaan van Roeselare, Tielt, Kanegem (en nog een serie andere)?  Op search.arch.be staan dan wel de 'primaire bronnen' ofte de aktes zelf, maar die 'secundaire bronnen' (de indexen hierbij) maken het zoekwerk doorheen de aktes zoveel makkelijker... soms is het 'zoeken naar een speld in een hooiberg' met al dat scrollen... Ook op de database van West-Vlaanderen nog niets van dat... Zijn deze nog niet vrijgegeven of... zijn ze verloren gegaan???
En aan Odette,
Praktisch die links! Maar, voor search.arch.be mijn antwoord (nog) niet gevonden.  Heb me nu geabonneerd op hun digitale tijdschrift... wie weet. Enfin, als ik iets meer hoor van een ev. lijst met nieuwe aanwinsten van search.arch. laat ik het hier weten.  mvg, Greta
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Inlägg: 2598
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Laat u verrassen!  Er zit dezer dagen vaart in bij search.arch.be :
Ook op 3 en 6 oktober werden nieuwe reeksen scans toegevoegd! Hiermee zijn zowat alle Belgische provinciën & regio's aangevuld! Alleen jammer dat niet wordt aangegeven wat & waar precies.  Heb het aangevraagd maar kreeg tot nu toe geen antwoord hierop.
Weet iemand iets meer of, al iets ontdekt?
Veel zoek- en vindplezier! vanwege Greta
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Inlägg: 2598
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Aan allen, ook t.a.v. Odette,
Zopas "nieuwsbrief nr.33" ontvangen van oktober 2014 van Het Rijksarchief in België
Odette is het mogelijk om een BLOG te lanceren n.a.v. de aanvulling van de zoekrobot http://search.arch.be met 7 miljoen nieuwe pagina's uit de parochieregisters en de registers van de burgerlijke stand?  Welliswaar geen vermeldingen in detail van deze massale aanvullingen, maar iedere regio kreeg uitbreiding.  Hieronder citeer ik hen letterlijk :

"Wat Vlaanderen betreft, zijn vooral parochieregisters toegevoegd en is de uitbreiding het meest voelbaar voor de provincies Oost-Vlaanderen en Antwerpen. Om dit doel te bereiken werden overeenkomsten gesloten met de steden Antwerpen, Aalst, Lokeren, Sint-Niklaas, Lier, … Voor Brussel en Wallonië ligt de focus meer op de uitbreiding van de registers van de burgerlijke stand. In Wallonië situeert die toename zich vooral in de provincie Henegouwen. Het aantal digitale beelden van de registers van de burgerlijke stand van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is in één klap verdubbeld"
cofranssen
cofranssen
Inlägg: 174
Släktträd: Icke-grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.
Goedemorgen Greta,

ja dat zal ik doen, als het er deze week niet meer van komt, dan volgende week.

Vriendelijke groet, Odette
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Inlägg: 2598
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
11 NOVEMBER... Wapenstilstand...

Aan allen met Belgische (over)grootouders in de periode van de 1° W.O.
Voor wie de grote verzameling met dorpsverslagen van de 1° W.O. op search.arch.be nog niet heeft ontdekt,
ga naar de GNN-blogs en tik in bij zoekopdracht : "Parochieverslagen 1914-1918 online"

PS - 15.12/2015 - links toegevoegd :
http://www.arch.be/index.php?l=nl&m=nieuws&r=alle-nieuwsberichten&a=2014-07-01-parochieverslagen-1914-1918-online
en
http://search.arch.be/nl/zoeken-naar-archieven/zoekresultaat/ead/index/zoekterm/oorlogsverslagen+1914-1918/dao/1/eadid/BE-A0550_006912_006778_DUT

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Inlägg: 2598
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
ARCHIEF RAAD VAN VLAANDEREN  -  Voor wie zijn stamboom wil uitbreiden met meer info over zijn voorouders en de context waarin ze leefden :
een SCHATKAMER met wegwijzers naar duizenden bronnen die in de RIJKSARCHIEVEN te raadplegen zijn. 
Geen digitale documenten, maar wel meer dan 34.000 BESCHRIJVINGEN met het wat & waar van allerlei oeroude verzamelingen. 
Neem zeker de tijd om deze website van het Rijksarchief te bestuderen; een ideale voorbereiding bij een archiefbezoek. 
Zie voor links op het GNN-blog, dd.26.11.2014, maar ook hier eens vermelden, want wel heel belangrijke informatie :
Sinds kort is de inventaris van het archief van de Raad van Vlaanderen (1386-1795), de hoogste justitieraad van het graafschap Vlaanderen, integraal online raadpleegbaar. Speciaal voor de online versie kreeg de inventaris ook een nieuwe inleiding, met focus op de geschiedenis van de Raad en van het archiefbestand, maar ook met verwijzingen naar literatuur en naar verwante archieven: Het archief van de Raad van Vlaanderen (1386-1795): Gids voor de gebruiker, 2014, Algemeen Rijksarchief, Gidsen 86, Publ. 5356, 8,00 € voor meer informatie over archief en onderzoeksgids zie website.

PS - 15.12.2015 - Links toegevoegd :
http://arch.arch.be/index.php?l=nl&m=nieuws&r=alle-nieuwsberichten&a=2014-07-20-archief-van-de-raad-van-vlaanderen-inventaris-online-en-nieuwe-gebruikersgids
en
http://search.arch.be/nl/zoeken-naar-archieven/zoekresultaat/ead/index/zoekterm/Raad+van+Vlaanderen/eadid/BE-A0514_105514_103627_DUT

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Inlägg: 2598
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Hier de belangrijkste genealogische bron voor België terug in de schijnwerpers :
"meer dan 23 miljoen bladzijden en bijna 27.000 parochieregisters (incl. tafels) online!
De Burgerlijke Stand is nog niet afgerond maar wordt nog altijd verder ingescand",
aldus het Rijksarchief zelf aan het woord.

Toch ook volgende eens vermelden...
Ik ben een regelmatig veelgebruiker van search.arch.be, maar door een paar hectische weken achter de rug
een tijd niet meer op search.arch en zo moest ik herinloggen... ik gaf telkens een lichtjes verkeerde code in...
>>> Nu is er een klantvriendelijke dienst via : "Een vraag of een probleem melden", zie rechtsboven van aanmeldingsblad.
       In mijn geval moest ik mijn account volledig laten verwijderen (kan je zelf niet) en
       met een nieuw wachtwoord + nieuwe code herbeginnen  >>> Joepie! We zijn weer vertrokken! 

>>> Wie toch nog niet binnen geraakt bij search.arch, zeker eens melden.  mvg, Greta

PS-25.01.2016 - Een concreet voorbeeld :
http://nl.geneanet.org/forum/?topic=532347.new#new
Klantvriendelijk, maar niet tijdens weekends & feestdagen natuurlijk.

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Inlägg: 2598
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
AANWINSTEN  2015
Voor wie niet zo regelmatig op 'search.arch.' komt, deze maand was er voor alle Belgische provincies
een grote update voor de BURGERLIJKE STAND!  zie : http://search.arch.be/nl/tips/101-burgerlijke-stand

Bij de PAROCHIEREGISTERS kwam er in 2015 een update voor :
- 19 Brusselse gemeenten (laatste update 05/03/2015)
- Provincie West-Vlaanderen (arr. Kortrijk) (laatste update 27/03/2015)
- Provincie West-Vlaanderen (arr. Brugge, Ieper, Veurne)
  (laatste update 16/04/2015 -  Verbetering fouten)
- Provincie Henegouwen (arr. Charleroi, Bergen)
  (laatste update 16/04/2015 - Verbetering fouten)
- Provincie Luik (arr. Luik, Verviers) (laatste update 06/05/2015 - Verbetering fouten)
- Provincie Vlaams Brabant (laatste update 25/06/2015
  > Nieuw: Averbode, Dilbeek, Grazen, Messelbroek en Rummen)

Toch blijven er (voorlopig) nog hiaten, zie : http://nl.geneanet.org/forum/?topic=520974.0
En... voor wie niet bij 'search.arch.' binnengeraakt : even naar vorig tekstje #9  scrollen.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Inlägg: 2598
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
We kunnen "search.arch" niet genoeg in de kijker zetten. Door de massale digitalisering van de aktes kan vele malen sneller dan in vorige eeuw
een betrouwbare stamboom worden opgebouwd.  Met deze nog 3 aandachtspuntjes :

(1) geplukt van bij search.arch zelf : Wat betekent 01-01-1800 (1800)?
In sommige gevallen beschikken we niet over de volledige datum omdat de datum onleesbaar is of omdat de gegevens niet beschikbaar zijn.
Sommige vrijwilligersprojecten zijn gebaseerd op 'indexen' die enkel het jaartal bevatten. Om de gegevens op datum doorzoekbaar te maken,
wordt de vroegst mogelijke datum opgenomen. Zo 1-1-1800 indien het een akte betreft van 1800 of 1-10-1800 indien het een akte van oktober 1800 betreft.
Tussen haakjes wordt het gedeelte van de datum weergegeven waarover zekerheid bestaat bij voorbeeld (1800) of (10-1800).

(2) Over de 10-jarige tabellen en klappers die meestal via search.arch. op te vragen zijn :
"Laat je niet misleiden door de alfabetische klappers op de parochieregisters of de tienjarige tabellen bij de burgerlijke stand.
Klappers werden immers opgemaakt rond 1860 in opdracht van de overheid en dus 300 jaar nà het verschijnen van de eerste parochieregisters. 
Die ambtenaren hadden net hetzelfde probleem als wij vandaag : het kunnen lezen en begrijpen van oud schrift."
  Citaat X. De Schrijver, "Nieuwsflits", aug.2013
.
>>> Klappers en tabellen zijn een prima middel om vlot een akte op te sporen, maar er kunnen ook "allerlei addertjes onder het gras zitten" :
      meestal OK, maar soms onvolledig of onjuist...
>>> De werkgroep van het Documentatiecentrum te Melle heeft voor Oost-Vlaanderen al talrijke klappers recent 'herklapperd',
      zie voor hun publicaties op blz.7 van : http://www.erfgoedmelle.be/nieuwsflits_files/NIEUWSFLITS-48-2016-juli.pdf

(3) http://nl.geneanet.org/forum/?topic=543952.0
mon1
mon1
Inlägg: 2871

Dag,

https://www.youtube.com/embed/0nAc8PZDAWM?rel=0...0

Ik heb het eergisteren doorgegeven voor een blog...maar geen interesse vanwege GNN  :-[
Vriendelijke Groet, Cordialement,

Raymond alias "Mon"
Geneweb/Fiche for ever
Database "mon1" under Maintenance
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Inlägg: 2598
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Bedankt voor het doorgeven van deze belangrijke link, Mon
We volgen het op, maar plaatsen van blogs gebeurt wel vanuit 'Parijs'.
Visuele instructies, maar doet ons ook nog eens stilstaan bij het feit
dat er zo veel vrijwilligers voor ons het 'genealogische pad effenen'
da-aag, Greta
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Inlägg: 2598
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
In aansluiting bij tekstje #11,
toch ook nog vermelden dat de data op de mega database van de akten van West-Vlaanderen :
http://www.vrijwilligersrab.be/nl/PR%20Dopen%20Index (ook huwelijken en overlijdens),
werden verzameld op basis van klappers en tienjaarlijkse tabellen,
maar dat nu volop de verwijzing naar de aktes zélf wordt meegegeven via de 2de kolom 'archief on-line'.
>>> Best altijd ook de aktes consulteren, zeker bij twijfel!
>>> Op deze database kunnen andere provincies maar verschrikkelijk jaloers zijn... opzoeken gaat zo veel vlotter!
        voor navolging vatbaar?!?... Kwestie van een team van een 40 à 60 vrijwilligers... en al jarenlang bezig is.

NB - volgende blz. via cijfertje 2, rechtsonder of -boven.
Skriv svar

Återgå till "Secundaire bronnen"