Skriv svar

search.arch.be

Raadpleeg het klembord van dit forum, alsmede de lijsten.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Inlägg: 2598
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Volgende S.O.S binnengekregen : "INLOGGEN bij searcharch ONMOGELIJK!"
Zou 'zonde' zijn moest je 't opgeven! Daarom nog eens extra volgende recente info vermelden...

Zelf heb ik al 2 keer zo'n probleem voorgehad en mailde toen naar de helpdesk van searcharch (digita arch.be).
Een klantvriendelijke dienst via : http://search.arch.be/en/thuispagina/faq

- Een keer moest ik mijn account laten verwijderen (kan je zelf niet; doen zij) omdat mijn wachtwoord op 1 lettertje niet juist was... 
  en dan moet je met een nieuw wachtwoord + nieuwe code herbeginnen :   http://search.arch.be/en/component/user/reset
- Een andere keer was het omdat onze Adobe Flashplayer niet meer uptodate was...

En, wat laat, maar toch belangrijk om de meest recente update bij search.arch in detail te kennen! Zie :
http://www.arch.be/index.php?l=nl&m=nieuws&r=alle-nieuwsberichten&a=2016-05-20-update-parochieregisters-1.472-registers-toegevoegd


Jullie veel zoek- en vindplezier toegewenst. mvg, Greta
NB - Vorige tekstjes via cijfertje 1, rechtsboven of -onder
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Inlägg: 2598
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Toch ook hier nog eens vermelden en doorverwijzen naar het debat over
blokkering bij search.arch. (vorige comments : naar boven scrollen)
Bladeren doorheen de registers is plots onmogelijk ??? Wat te doen ???
Voor wie dezer dagen met dezelfde problemen te kampen heeft,
best op bovenvermeld debat in 't Praatcafé vermelden.
Zomerse groetjes, Greta   

PS-25.11.17 - Alles OK nu bij search.arch en dat vroeger dan verwacht; zie het linkje hiervoor.  Met dank aan D.C. voor het signaleren

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Inlägg: 2598
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Nog eens alle TIPS op een rijtje, en dit van het Rijksarchief zelf,
voor wanneer het (nog eens) mank loopt bij search.arch.  :(
maar vooral... "beterschap in 't vooruitzicht" vanaf eind dit jaar  :)

En, nu we hier toch 'geparkeerd' staan, via volgend linkje nog het volledige actuele online aanbod :
http://www.arch.be/index.php?l=nl&m=online-aanbod + talrijke linkjes.
lucdevaux
lucdevaux
Inlägg: 9
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.

Re: search.arch.be

Inlägg av lucdevaux »

Jullie "anciens" zullen dit ongetwijfeld al wel weten, maar een "bleuke" zoals ik misschien niet. Ik heb vandaag vastgesteld dat er soms fouten zitten in de gegevens van het Rijksarchief en in die van Family Search. Bij het opmaken van de gegevens hebben ze dikwijls enkel rekening gehouden met de datum van aangifte van een geboorte of overlijden. Maar wanneer je dan gaat kijken naar het gescande document, blijkt daar dan in te staan dat het gaat over een "gisteren", waarmee men geen rekening heeft gehouden. Ik vond zelfs een familielid dat 5 dagen voor de geafficheerde overlijdensdatum was gestorven, het stond ergens tussen de tekst...

Ik vind het wel lastig : moet ik nu de correcte datum toepassen (wat ik wel verkies) ? Maar als ik dan op basis van de naam en de correcte datum ga zoeken, ga ik misschien niets meer vinden ?

Mvg,
Luc
dclaessens
dclaessens
Inlägg: 490
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.

Re: search.arch.be

Inlägg av dclaessens »

Dag Luc,
In principe worden altijd aktedatums vermeld.
Alleen voor huwelijken is de aktedatum = de huwelijksdatum.
Voor geboortes en overlijdens zal de aktedatum meestal later zijn dan de event-datum.
Aangiftes worden chronologisch in volgorde van aangifte ingeschreven, dat kan onmogelijk anders.

Bladeren/zoeken door de aktes is recht door zee m.b.v. de aktedatum.
Het wordt net iets lastiger wanneer je bvb. op een website een exacte geboortedatum van een voorvader vindt en de akte terugzoekt.
Net dan moet je de akte zoeken op of na die datum. Zeker in een grote stad moet er dan wat gebladerd worden.

Iets anders is de indexen: die werden opgemaakt rond 1870 en daar staan gegarandeerd allerhande fouten in.


mvg - Dirk
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Inlägg: 2598
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Hier alvast een 'mooi paasei' van het R.A. België :
https://search.arch.be/nl/tips/101-burgerlijke-stand

En hun homepage er nog eens extra aan toevoegend : https://search.arch.be/nl/
>>> Met instructievideo voor starters!
Ook t.a.v. regelmatige search.arch. gebruikers die hier niet veel of misschien niet meer komen.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Inlägg: 2598
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
t.a.v. alle search.arch gebruikers en aansluitend bij voorgaand forumbericht van 31 maart,
nog wat meer in detail; hier het R.A.B. zelf aan het woord :

Update van de parochieregisters! Er zijn duizenden nieuwe scans beschikbaar via onze zoekrobot, waaronder registers van Izegem, Menen, Meulebeke, Ronse, Tielt, Werken, Oudenaarde, Roeselare, Wervik, Herne, Sint-Pieters-Kapelle, Waimes, Zele, Herfelingen, Donceel, Angleur, Denderleeuw, Hergenrath en Gent. Daarnaast werden alle foutmeldingen van de laatste twee jaar gecontroleerd en aangepast. Er zijn nu 27.803 registers of 5.705.858 pagina’s beschikbaar.

Genealogen, spits jullie oren! We zijn eind maart 2018 met een reeks updates gestart van de online registers van de burgerlijke stand. Omdat het om een enorm volume aan digitale beelden gaat, worden de updates verspreid over enkele weken. Kwamen al aan bod: de 19 Brusselse gemeenten, de provincie Antwerpen, de provincie Oost-Vlaanderen (arr. Dendermonde, arr. Gent en arr. Oudenaarde), de provincie West-Vlaanderen (arr. Brugge, Ieper, Veurne), de provincie Luxemburg (arr. Aarlen, Neufchâteau), de provincie Luik (arr. Hoei, Luik en Verviers) en de provincie Henegouwen (arr. Charleroi, Bergen en arr. Doornik). Wat is er nieuw? Toevoeging van nieuwe gemeenten, aktetypen of jaren; verbetering van fouten in de beschrijvingen; toevoeging van ontbrekende, niet-gedigitaliseerde pagina’s en terbeschikkingstelling van de jaren 1916-1918.

En ook deze nieuwsbrief boordevol informatie : http://www.arch.be/index.php?l=nl&m=online-aanbod#3
met maandelijks overzicht van nieuwe inventarissen in de zoekrobot van Search.arch!
dclaessens
dclaessens
Inlägg: 490
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Sinds gisteravond krijg ik dit bericht, op alle links naar search.arch.be:
Error displaying the error page: Application Instantiation Error: Could not connect to MySQL.

op http://arch.arch.be/index.php?l=nl&m=nieuws&r=alle-nieuwsberichten
30/07/2018
Zoekroboten (sic) tijdelijk buiten gebruik
Onze zoekroboten (search.arch.be) zijn tijdelijk offline. Bedankt voor uw begrip!

Over naar FS dan maar...

mvg - Dirk
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Inlägg: 2598
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Hallo Dirk en andere collega's 'searcharchers'
Regelmatig eens zien of 't weer in orde is, is de boodschap.

Wellicht wordt weer een nieuwe update gedaan met veel nieuwe gegevens?
Zo niet, dan zal ik na enkele dagen eens bij 'digita' informeren.
Ook mogelijk dat men tijdens de zomervakantie, wanneer minder opzoekingen worden gedaan,
'profiteert' om een komende herstructurering uit te proberen of op te starten...
mvg, Greta
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Inlägg: 2598
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Ondertussen verloopt alles weer naar wens bij 'search.arch' :-)

En, nu ik hier toch ben 'geparkeerd' : voor wie het Genealogische Praatcafé niet volgt
volgend belangrijk bericht ontvangen van het Rijksarchief België in verband met linkjes naar aktes op 'search.arch.' :
Wij kunnen niet garanderen dat de linken naar de afbeeldingen/registers zullen blijven bestaan, mits we waarschijnlijk in de loop
van volgende jaar (afhankelijk van de beschikbare middelen) een nieuwe website rond genealogische bronnen gaan lanceren.
Hierdoor zullen alle URL’s veranderen. Tot dan, blijven de linken dezelfde, dus een vaste URL.
>>> Dus : best geen linkjes plaatsen, want men weet nimmer wanneer URL's worden aangepast.
fons12
male
Inlägg: 76
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.

Re: search.arch.be

Inlägg av fons12 »

Ik kan geen enkele akte raadplegen op search.arch.be op dit moment.
Ik kan wel via "overzicht parochieregisters" of via "overzicht registers burgerlijke stand" geraken tot bij de pagina's "gedigitaliseerde archiefdocumenten": Ik ZIE dus de miniatuurpagina's (de "thumbnails"), maar als ik hier op klik krijg ik enkel een witte achtergrond.

Iemand die weet wat er aan de hand is?
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Inlägg: 10830

Re: search.arch.be

Inlägg av wimdeckers »

U kunt beter even contact opnemen met search.arch.be zelf. Die zullen het U kunnen vertellen.
Search.arch.be is geen onderdeel van Geneanet ;-) !
pvanduynhoven
male
Inlägg: 938
Släktträd: Icke-grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.
Dag Fons

Heb zelf nog even geprobeerd .
Bij mij geen enkel probleem.

Ben je zeker dat je bent ingelogd?

MVG-Paul
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Inlägg: 10830

Re: search.arch.be

Inlägg av wimdeckers »

@Paul

Dat lijkt me wel, want anders ziet hij die thumbnails niet. Ik zie die zelf namelijk niet als ik niet ben ingelogd.
Contact opnemen met search.arch.be lijkt mij de snelste optie. Het kan immers ook een probleem zijn na de update van een browser of virusscanner op zijn computer. En zie daar dan maar eens achter te komen.
Als er meerdere meldingen over zijn binnengekomen bij search.arch.be zullen ze vast kunnen vertellen wat het probleem is, en hoe dat op te lossen.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Inlägg: 2598
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Vandaag ben ik (tot daarnet) ook probleemloos op search.arch. geraakt en bladeren ging vlot.
Dus best mogelijk dat het te maken heeft met de eigen PC...

Wat ook kan is dat de Adobe flash geblokkeerd staat in de browser of niet goed geïnstalleerd is.
Desnoods herinstalleren: https://get.adobe.com/nl/flashplayer

Zo 't niet lukt je probleem morgen eens voorleggen aan search.arch., namelijk bij digita.be
Er wordt vrij snel geantwoord tijdens de werkuren en ze zoeken mee tot er een oplossing is.

Succes! mvg, Greta
PS - Vorige reacties via de cijfertjes rechtsboven of ,-onder.
Skriv svar

Återgå till "Secundaire bronnen"