Skriv svar

overzicht geïndexeerde/niet-geïndexeerde parochieregisters (DTB) in Nederland en Wallonië.

Raadpleeg het klembord van dit forum, alsmede de lijsten.
tomakkermans
tomakkermans
Inlägg: 34
Släktträd: Icke-grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.
Dag iedereen,

Voor Vlaanderen bestaat er een totaalindex voor de parochieregisters, die toelaat om online na te kijken of een bepaalde achternaam voorkomt in een bepaalde parochie (D-T-B). Echter, voor Nederland en Wallonië bestaat dit niet.

Voor Nederland is er een alternatieve methode, namelijk gebruik maken van reeds geïndexeerde registers, daarmee bedoel ik dat ze zijn opgenomen in databases zoals Aezel.eu, WieWasWie, Erfgoed 's-Hertogenbosch, Brabants Historisch Informatie Centrum BHIC, allefriezen,..). Je kan in deze databases dan bijvoorbeeld handig filteren op naam en plaats, en krijgt dan de akte te zien (of ten minste de info in de akte). Echter, niet alle aktes en niet alle parochies/gemeenten zijn volledig geïndexeerd beschikbaar.

Om te weten welke "blinde vlekken" er op die manier zijn, zou ik een overzicht willen hebben van de WEL en NIET-geindexeerde kerkregisters (DTB). Daarna kan ik voor de niet-geïndexeerde registers manueel op zoek naar eventuele gescande historische klappers/indices, om deze dan éen voor éen af te gaan op zoek naar de juiste persoon.

Dus... vandaar mijn vraag:
Is er een website waar ik zulk een overzicht vind? Voor gelderland is er een goed voorbeeld:
https://www.geldersarchief.nl/bronnen/archieven?mivast=37&mizig=391&miadt=37&miaet=716&micode=Zoekhulp_15&milang=nl&miview=faq
Ze hebben daar een kaartje van de provincie, met daarin de geïndexeerde parochies of gemeentes ingekleurd.
Zoiets voor alle provincies, of voor heel Nederland, zou super zijn.

Tweede vraag: voor Wallonië is er precies geen enkele indexatie gedaan. Er bestaan wel klappers/indices in vele parochieregisters, maar die zijn niet digitaal. Je moet m.a.w. nog steeds naar het Belgisch Rijksarchief, de scans openen, en manueel de klappers afgaan. Sommige steden hebben tot wel 8 parochies, en die website is traaaaag.. Iemand ervaring met Wallonië?



alvast bedankt!

Tom
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Inlägg: 10830
Vrijwel alle Nederlandse archieven zijn online in te zien, meestal al met indexen.
Is er geen index, dan kan men veelal bladeren door de bron zelf. Op de ouderwetse ietwat tijdrovender manier, maar die levert wel soms onverwachte andere vondsten op.

Altijd gewoon even googelen op 'archief' en plaatsnaam. Dan volgt er vrijwel altijd een verwijzing naar een online archief. Soms hebben die archieven dan zelf al lijsten van reeds geïndexeerde bronnen.

Een totaaloverzicht hoeft u voorlopig niet te verwachten, want daarvoor zijn de samenwerkingen tussen de diverse archieven te los. En waarom zou men zoiets ook doen als alles via Google gewoon is te vinden.

Voor wat betreft België : die klappers met tienjarige tafels zijn wel een uitkomst, omdat vaak nog lang niet alles in indexen is opgenomen. Wel wat meer zoek- en bladerwerk, maar dat was vroeger heel normaal. Toen moest men sowieso naar een archief zelf om door de bronnen te gaan bladeren. Dus we zijn in deze tijd sowieso vreselijk verwend door nu gewoon thuis te kunnen bladeren.

De indexeringen in Nederland worden overigens vrijwel geheel door vrijwilligers gedaan.
tomakkermans
tomakkermans
Inlägg: 34
Släktträd: Icke-grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.
heel hard bedankt voor uw antwoord Wim!! (en sorry voor m'n late reactie :oops: )
Skriv svar

Återgå till "Secundaire bronnen"