Skriv svar

Oorzaak "Overlijden"

Raadpleeg het klembord van dit forum, alsmede de lijsten.
jef6208
jef6208
Inlägg: 8
Släktträd: Grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.

Oorzaak "Overlijden"

Inlägg av jef6208 »

Op het tabblad overlijden (Aldfaer) kan je de tijd van overlijden invullen, die je vind op de aktes.
Maar ook "Oorzaak" . Tot op heden ben ik nog geen enkele keer een oorzaak tegengekomen
Soms zou ik dat wel graag weten, maar hoe geraak je eraan?
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Inlägg: 2598
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Op aktes (BS en DTB) vinden we zelden of nooit oorzaak van overlijden...op enkele schaarse spectaculaire uitzonderingen na,
zo een voorvader die in de winter door het ijs zakte en een andere die onder zijn struikelend paard terecht kwam :-(
En, een 'plotse dood' wordt ook wel eens in aktes vermeld...
Ook lezen we bij voormoeders soms dat zij in het kinderbed overleden;
dat zie je overigens aan de overlijdensdatums van moeder en kind :-(
Eén enkele keer vind je via een secundaire bron of documentje een doodsoorzaak...
En - oh ja - ook een voorouderlijk paar dat in dezelfde week aan de pest overleed in 1667.
Sommige doodsoorzaken kan je min of meer raden als bijna een gans gezin overlijdt in een pestjaar
(= niet voor alle plaatsen op zelfde tijd, want quarantaine is al een heel oud begrip).
Gerelateerd forumtopic : https://nl.geneanet.org/forum/viewtopic.php?f=13024&t=527375 (8 reacties).

mvg, Greta

NB - Altijd interessant om nog iets te horen van mede lezers.
hvranken1
hvranken1
Inlägg: 13
Släktträd: Icke-grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.
uit ervaring : doodsoorzaak is moeilijk te achterhalen - tenzij via alternatieve wegen(voor zover mogelijk)
zelf werd ik enkele malen met geconfronteerd met volgende gevallen

1/ uiteraard wanneer geboortedatum en overlijdensdatum dezelfde is wijst dit op overlijden tijdens geboorte
2/ geboortedatum maar bij naam NN (nomen nescio) kan men ervan uitgaan van een dood geboren kind (zonder naam)
3/ in één geval heb ik een document op de kop kunnen tikken dat iemand overleden was ten gevolge van verkeersongval in Elsene terwijl ze domicilie had in Boekhout (Limburg) dit via een pv opgesteld door de politie (uitzonderlijk)
4/ mijn overgrootvader is gestorven d.d. 02-03-1890 op 25 jarige leeftijd - mijn grootvader is is geboren d.d. 12-03-1890 - mijn overgrootmoeder is overleden d.d. 06-05-1890 op 22 jarige leeftijd
laat mij toe te er van uit gaan dat hier meer aan de hand was dan een "natuurlijk overlijden" details (mogelijks besmettelijke ziekte) heb ik tot op heden nog niet kunnen achterhalen
5/ Tijdens verzamelen van gegevens kwam ik twee datums van dochter en stiefmoeder met dezelfde datum van overlijden nl 21-05-1940 te St Pol , Pas de Calais - na nader onderzoek is gebleken dat tijdens de vlucht (WO II) ze gefusilleerd zijn geweest bij een represaille actie van een regiment waffen ss in de omgeving van st pol (Noord frankrijk)

moraal van het verhaal - de juiste doodsoorzaak is meestal amper te achterhalen
Skriv svar

Återgå till "Secundaire bronnen"