Skriv svar

Immigratiedienst Antwerpen.

Raadpleeg het klembord van dit forum, alsmede de lijsten.
leolockley
male
Inlägg: 11
Bij het opzoeken van enkele verwanten, kwam ik op een bepaald ogenblik een naam tegen in Belgium, Antwerp police immigration index : COLLECTION RECORD, 1840-1930 . Hierin stond een Ganses Anne Marie met enkel de geboorte datum 1868, welke inderdaad klopte en het nummer 75659.
Van de ouders was geen spoor te bekennen , alhoewel ik van hen beide de overlijdings datum ken, voor de vader 1900, en de moeder na 1891, beide in Antwerpen.
Kan iemand hier misschien wat meer uitleg over geven ? Zou het kunnen dat er enkel een pas geborene voor immigratie is vertrokken ? In ieder geval haar overlijdings bericht heb ik nog niet gevonden.
leenb
female
Inlägg: 76
Släktträd: Icke-grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.
Het nummer 75659 is het nummer van het dossier waarin Anne Marie Ganses (dochter van Josephus en Joanna Petronella Corewijn) voorkomt. Zij was gehuwd met een Brit : David Carmichael, vandaar het vreemdelingendossier.
Dit dossier is zowel op FamilySearch als op het Felixarchief te vinden ( https://felixarchief.antwerpen.be/detailtoegang/100/2962?page=1&pageSize=200&direction=asc&orderBy=3&filters=W3sic2VhcmNoVHlwZVRleHQiOiJtYXRjaCIsInNlYXJjaFR5cGVEYXRlIjoibWF0Y2giLCJmaWVsZElkIjoiMiIsImludmVudGFyaXNudW1tZXIiOnsiZWVyc3RlRGVlbCI6IiIsInR3ZWVkZURlZWwiOiIifSwiem9la3Rlcm0iOiJnYW5zZXMiLCJkYXR1bSI6IiJ9XQ%3D%3D )
Ook het dossier (nr 131522) van hun dochter (geboorteakte nr. 6211) : Isabelle Carmichael, (britse nationaliteit door vader, later duitse door huwelijk) staat online, zeker ook eens bekijken.
Anne Marie Ganses is overleden te Antwerpen op 08/10/1915 (zie krant Het Vlaamsche Nieuws-Vlaamsche Gazet 10/10/1915, blz. 3 op https://www.belgicapress.be//?lang=NL ). De overlijdensakte (akte nr. 2541) staat nog niet op het Rijksarchief, wel te vinden op FamilySearch via de catalogus.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Inlägg: 2598
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Dit forumtopic naar ons forum secundaire bronnen verplaatst;
zo kan het antwoord van Leen nog voor andere forumvolgers van dienst zijn
of komt er misschien nog bijkomende info of vragen.
Even naar boven scrollen voor ganse topic.
mvg, Greta
leolockley
male
Inlägg: 11
Bedankt voor de info, alles gevonden, alleen overlijdensakte (akte nr. 2541) staat nog niet op het Rijksarchief, wel te vinden op FamilySearch via de catalogus, heb ik nog niet gevonden. Welke catalogus is dit en kan ik eventueel het huwelijk terug vinden ook.
leenb
female
Inlägg: 76
Släktträd: Icke-grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.
Voor de Catalog bij FamilySearch : https://www.familysearch.org/search/catalog

Antwerpen invullen and ‘Belgium, Antwerpen, Antwerpen’ aanklikken, en op ‘zoeken’
Daarna kies je voor ‘Belgium, Antwerpen, Antwerpen - Civil registration (10)’ en ‘Belgium, Antwerpen, Antwerpen, registers van de Burgerlijke Stand, 1891-1920’.
De link voor de overlijdens 1915 staat op pagina 4 (Overlijdens, 2201-3322, 1915). De akte is te vinden op image 69 (akte 2541)

Ik heb gezocht naar de huwelijksakten van moeder en dochter in het bijvoegsel van de huwelijksregisters (achteraan het register) maar tevergeefs. De moeder had zeker een afschrift van haar huwelijksakte want dat hebben ze voorgelegd bij inschrijving in het vreemdelingenregister. Blijkbaar hebben ze hun huwelijk niet laten registreren in de Antwerpse registers, wat je normaal toch zou verwachten. Maar misschien heb ik niet goed gekeken.
De huwelijksakte Carmichel-Ganses (x 31/12/1891 Britse consul) zou je normaal kunnen aanvragen bij het General Register Office UK (11 pond / of 14 pond zonder referentienummer). De huwelijksakte Horn-Carmichel (x 12/09/1917 Duits krijgsgerecht) zou ik niet weten, daar is niks over te vinden.
Skriv svar

Återgå till "Secundaire bronnen"