Skriv svar

Lenke til kilde detalj

I dette forum kan man stille alle tekniske spørsmål som gjelder bruk av GeneaNets database  : ulike søk, personlige opplysninger osv. Oppgi konkrete eksempler hver gang du stiller et spørsmål : navn, tillegg…)

Moderator: reidars

ttorstensen
ttorstensen
Inlägg: 27
Släktträd: Icke-grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.
Jeg har et savn (eller kanskje et spørsmål). Jeg bruker https://tinyurl.com/tf3uwuj (Carl Marius Hilton) som eksempel, men problemet gjelder generelt.
Når jeg legger inn lenker i Kilden vil ikke Geneanet ta hensyn til alle disse. F.eks. ved Hendelse Fødsel for Carl Marius, så står det i mitt slektstre som vist i vedlegg
Carl Marius fødsel.jpg
.
Ged-fil for denne hendelsen er vist i vedlegg
Carl Marius fødsel i gedcom.jpg
Ged-filen inneholder to linker til sider i kirkeboken som Geneanet ved upload / import neglisjerer.

I kildebeskrivelsen (SOUR @...@ ) :

0 @S182@ SOUR
1 AUTH Den norske kirke
1 TITL Kirkebok Akershus, Ullensaker prgj, MINI nr. I 16, 1863-1875
1 ABBR Kirkebok Akershus, Ullensaker prgj, MINI nr. I 16, 1863-1875
1 PUBL Digitalarkivet
1 REPO @R3@
2 CALN none
3 MEDI Book
1 OBJE
2 FORM HTTP
2 FILE https://www.digitalarkivet.no/source/5854
1 _ITALIC Y
1 _PAREN Y

er det også en link til kirkeboken, den blir heller ikke tatt med ved import. Den eneste linken som tas med er en link til Arkivet (i R3 - Repository) - den er jo egentlig ikke så interessant som de andre linkene.

Håper dette kan endres. Om det er noe jeg kan gjøre her, gi meg beskjed.
reidars
male
Moderator
Inlägg: 167
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Det er komplisert å sette seg inn i eksakt hva du gjør.
Jeg har forsøkt å opprette en gedfil fra mitt program (Legacy) med følgende basis oppsett for eksport til ged
Type of file to produce: Produce file for Legacy, Char Set = Ansi

Lagt inn en hendelse hos en person med brukslenke fra kirkebok hos en person før eksport.
Importert eksporten til Geneanet og det fungerer slik det skal.
Jeg vil anbefale at du oppretter en hendelse hos en person med en kilderef. som kun inneholder f.eks. Digitalarkivet som kilde og brukslenke som detalj i den kilden. Opprett gedcom fil på ny fra ditt program og erstatt slektstreet i Geneanet ved å importere gedcom filen påny. TA BACKUP FØRST!!
Brukslenken du opprettet i gedcom filen for personen skal fungere i slektstreet ditt på Geneanet.
Hvilket program bruker du for å opprette gedcom fil?
ttorstensen
ttorstensen
Inlägg: 27
Släktträd: Icke-grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.
Thank you for your interest. First: I got the mail in French. I am able to spell me through French but I prefer response in Norwegian or English. Is this a setting?

Then to the case.
I am not sure what you mean with what I do exactly. I have shown you the input ged-code and the resulting displays in Geneanet. I am using BK7 and you say that you have tested with Legacy without showing the resulting ged-code, so it is difficult to compare.

You recommend to create an event with a source reference and a link to the details. That is exactly what I do.
The only link that is displayed (as link) in Geneanet is the link to the Source Repository. The link to the Source and the link to the details are shown in text only, not as links.
reidars
male
Moderator
Inlägg: 167
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Jeg kan ikke fransk, mener du at mitt innlegg er på fransk?

Her er forøvrig utdrag av gedfilen:

0 @I232@ INDI
1 NAME Johan Kristian Olsen /Blengsli/
2 GIVN Johan Kristian Olsen
2 SURN Blengsli
2 SOUR @S15@
1 SEX M
1 BIRT
2 DATE 5 Dec 1831
2 PLAC Overhalla, Nord Trøndelag, NOR
2 SOUR @S6@
1 CHR
2 SOUR @S14@
3 PAGE https://www.digitalarkivet.no/kb20060927020172
3 QUAY 3
1 DEAT
2 DATE 23 Oct 1907
2 PLAC Overhalla, Nord Trøndelag, NOR
2 SOUR @S6@
1 EVEN
2 TYPE Test fødsel
2 PLAC Test
2 SOUR @S14@
3 PAGE https://www.digitalarkivet.no/kb20060927020172
3 QUAY 3
1 OCCU Farmer
1 _UID 22DA7975616844EC985C93167C8E3CF5BB98
1 CHAN
2 DATE 5 Apr 2020
3 TIME 13.25
1 FAMS @F27@

Og her er det som står i slektstreet etter import til Geneanet:

Hendelser
5. desember 1831 : Fødsel - Overhalla, Nord Trøndelag, NOR
Kilder: Anne Hildrum - Gedcom file 22 Mar 2000.
--- : Dåp
Kilder: Eau Claire Directories 1899-93 - https://www.digitalarkivet.no/kb20060927020172
--- : Test fødsel - Test
Kilder: Eau Claire Directories 1899-93 - https://www.digitalarkivet.no/kb20060927020172
ttorstensen
ttorstensen
Inlägg: 27
Släktträd: Icke-grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.
Hei igjen.
Nei, du er norsk så vidt jeg kan se på din profil. Men når du postet et svar i forumet så får jeg en mail om det. Den mail'en var på fransk.
Du sier at du gjorde tilsvarende i Legacy på en person og det ble riktig i Geneanet. Kan du gi meg en link til den personen i treet ditt så jeg kan se hvordan det ser ut?
reidars
male
Moderator
Inlägg: 167
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Ja, mailen kommer på fransk, det er korrekt. Har tatt dette opp med leverandør, men slik er det. Det som er viktig er at linken tar deg til forumet der det er norsk såfremt du har valgt norsk som språk før du går dit. Det må du leve med.

Har lagt inn utdrag fra min gedfil og utdrag fra slektstreet. Se om du kan finne noe å sammenligne din gedfil med. Jeg kjenner ikke til BK7. Kan kanskje være en ide å kontakte noen som kan den godt for å få tips om mulig problem når du eksporterer en ged derfra?

Vi får prøve å finne ut av dette. Jeg oppfatter at du har lagt inn i kilden mer enn en brukslenke og det var derfor jeg anbefalte å opprette en kilde med lenke for en person som test for å se om flere kildeopplysninger for en hendelse kan medføre problemer. Tror ikke det, da jeg har lagt inn både fødsel og dåp med brukslenke ref.
ttorstensen
ttorstensen
Inlägg: 27
Släktträd: Icke-grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.
Takk, jeg skal se om det er forskjeller i Ged-koden. Kommer tilbake når jeg har sett litt på det og evt. testet varianter av hvordan jeg gjør det.
ttorstensen
ttorstensen
Inlägg: 27
Släktträd: Icke-grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.
Hei, nå har jeg sjekket litt forskjeller mellom din og min GEDCOM kode.
For Test Fødsel har du:
2 TYPE Test fødsel
2 PLAC Test
2 SOUR @S14@
3 PAGE https://www.digitalarkivet.no/kb20060927020172
3 QUAY 3

Jeg har:
1 BIRT
2 DATE 4 FEB 1864
2 PLAC Ullensaker, Akershus
2 SOUR @S182@
3 PAGE 16 nr.42
3 QUAY 3
3 OBJE
4 FORM HTTP
4 FILE https://www.digitalarkivet.no/kb20060927020172

Så det er noen vesentlige forskjeller mellom hvordan Legacy og BK7 genererer ged (det er jo forventet). Men vet du om det finnes dokumentasjon på hvordan Geneanet behandler de forskjellige GED tags? Help inneholder ikke noe særlig her. BK7 lager tydeligvis en OBJE tag for å beskrive dette, mens Legacy kun bruker PAGE.

Basert på det har jeg endret litt i hvordan jeg legger inn data i Kilder, som en test. Resultatet ble som du kan se på Hendelser for den samme personen: https://gw.geneanet.org/ttorstensen_w?lang=no&pz=trond&nz=torstensen&m=P&v=carl+marius+hansen.
Da får jeg frem det jeg vil ha, men det er en måte jeg ikke enkelt kan benytte - jeg kan ikke gå igjennom 20.000 personer manuelt og rette kildereferansene slik.
reidars
male
Moderator
Inlägg: 167
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Hei,
Jeg regner med at det finnes en standard for hvordan ged tags skal behandles, men dette vet jeg lite om.
Jeg regner med at dette handler om hvordan du registrerer kilde og kildedetaljer i BK7.
Det kunne vært interessant å importere en liten gedfil inn i Legacy fra en eksport i BK7 for å se hvordan kilderef. ser ut i Legacy. Har du anledning til å lage en liten gedfil fra ditt slektstre og legge ved her så skal jeg importere den å sjekke litt.
Skal undersøke om Geneanet kan gi noe svar på ged-standard men tviler på at det kommer noe ut av det.
ttorstensen
ttorstensen
Inlägg: 27
Släktträd: Icke-grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.
Test av kildereferanser.pdf
(10.81 KiB) Nerladdad 6 gånger
Vedlegger test ged-fil. Jeg måtte sette extention til en supportet filtype så jeg satte pdf. Du kan bare rename til ged
Senast redigerad av 1 ttorstensen, redigerad totalt 9 gånger.
reidars
male
Moderator
Inlägg: 167
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
ttorstensen skrev: 09 april 2020, 11:51 Vedlegger test ged-fil. Jeg måtte sette extention til en supportet filtype så jeg satte jpg. Du kan bare rename til ged
Finner ikke noe vedlagt fil.
ttorstensen
ttorstensen
Inlägg: 27
Släktträd: Icke-grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.
se nå, måtte sette pdf
reidars
male
Moderator
Inlägg: 167
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Test av kildereferanser feilrapport.pdf
(10.58 KiB) Nerladdad 8 gånger
Import til Legacy lyktes kun delvis, dvs. med feilrapport (se vedlegg).
Tydelig at det er noe med opprettelsen av gedfil i BK7. Ser at du har brukt UTF8 ved opprettelse.
Vil anbefale å benytte Ansi. Prøv det å se om det gjør noe forandring. Bruk den samme testfilen og legg den ved så skal jeg importere på ny.
ttorstensen
ttorstensen
Inlägg: 27
Släktträd: Icke-grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.
Ser ikke hvorfor CHARSET valg skal ha betydning for dette, men men......
Test med ANSI.pdf
(10.77 KiB) Nerladdad 8 gånger
ttorstensen
ttorstensen
Inlägg: 27
Släktträd: Icke-grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.
reidars skrev: 09 april 2020, 12:50 Test av kildereferanser feilrapport.pdfImport til Legacy lyktes kun delvis, dvs. med feilrapport (se vedlegg).
Tydelig at det er noe med opprettelsen av gedfil i BK7. Ser at du har brukt UTF8 ved opprettelse.
Vil anbefale å benytte Ansi. Prøv det å se om det gjør noe forandring. Bruk den samme testfilen og legg den ved så skal jeg importere på ny.
For meg ser det ut til at Legacy ikke vedkjenner seg PAGE, QUAY, OBJE og SOUR slik de står i ged-filen.
Skriv svar

Återgå till "Tekniske spørsmål"