Skriv svar

Fel angivet område

golbers
male
Släktträd: Icke-grafisk
Visa deras familjeträd.

Fel angivet område

Inlägg 30 september 2009, 21:41

Har på prov skickat in uppgifter på ett 30-tal personer i ett släkträd med hjälp av en gedcomfil. Vill inte gå med i Guldklubben eller skicka in fler uppgifter förrän jag vet att GeneaNet är något för mig.

När jag nu efter det söker på ett av mina mer frekventa efternamn ser jag att "området" i flera fall och "platsen" i något fall verkar helt fel och inte det jag har skickat. Jag har intryck av att även andra, som skickat in, råkat ut för samma sak.

Med de begränsade kunskaper jag har om GeneaNet och med de begränsade söksvarsuppgifter man får så har jag svårt att hitta just dessa personer i mitt släkträd för att med "trollkarlen" kunna justera manuellt Det här torde bli än svårare om jag skickar in många hundra ansedlar. Hur ska jag hitta de personer som jag ser har fel områdesuppgifter för att sedan kunna justera de geografiska uppgifterna manuellt?   

golbers
male
Släktträd: Icke-grafisk
Visa deras familjeträd.
Hej!
Det jag skrev om gällde inte fel i gedcomfilen utan tolkningen av ortens område i GeneaNets dator. Ska ändring av det göras måste det väl ske i GeneaNet och där verkar det vara svårt att leta reda på rätt ansedel om man har mycket inlagt och inte är Guldklubbare. Jag provade förresten att ta ut en indexerad textfil men fick inte kolumnerna rätt när jag översatte till Excelfil. (En inkonsekvens med antalet semikolon förelåg. Kan vara mina inmatningar).

Du skriver att teamet arbetar hårt för att anpassa webbplatsen till Sverige - och det märks. Bra!
Jag håller mig nedan till familjenamnet Olbers om du vill följa upp.

Flera av de fel jag tidigare noterade är redan åtgärdade t.ex. angavs Borås ligga på Gotland och Upphärads socken i Pennsylvania. Fortfarande är dock "Upphärad (P)" felplacerad fast nu i Skåne trots att (P) inom parentes just anger länet. Kan man inte i modellen känna av om släktforskaren på vedertaget sätt lagt in en länsbokstav inom parentes och på så sätt lätt känna igen länet.

Bra är också att ni vid osäkerhet av typiska svenska namn nu ändå placerar dem i "Sverige". Förut var Pennsylvania, Amerikas Förenta Stater en inte ovanlig placering av mina svenska platser. En colgnin89381 har f.ö. idag lagt in en Olbers som placeras i Pennsylvania. Jag kan inte kontrollera riktigheten eftersom han/hon är guldkund.

Problemen med fel område gäller inte bara Sverige. Så till vida har Castricum och Limmen m.fl. orter i Holland placerats i Kannada.

Skriv svar

Återgå till "Släktträd - Familjekrönika"