Skriv svar

Felaktig livslängd Sven Kullberg.

kjohnsson2
male
Släktträd: Icke-grafisk
Visa deras familjeträd.
Geneanet skiljer sig markant från andra släktforskningsprogram beträffande redovisning av födelse- respektive dödsdag. Förutom Geneanet använder jag Ancestry.se och My Heritage. Där har jag korrekt visning av min morfar Sven Kullbergs födelsedag, 1875-06-29, samt hans dödsdag, 1965-03-02. Således en livslängd på nästan 90 år. I Geneanet är födelsedag angiven till -29- och hans dödsdag till -2-. Angiven livslängd 27 år. Även Geneanet borde inse att det är en viss skillnad på nästan 90 år och 27 år. Jag är visserligen inte med i Guldklubben. Men det borde inte ha någon betydelse i detta fall. Gedcomfil är importerad till Geneanet från My Heritage, varför alla uppgifter borde vara korrekta. Således även redovisade på ett korrekt sätt. I en del fall redovisas årtal för andra personer i släktträdet. Men inte alla. Varför?

Konsekvensen av detta är, att om inte Geneanet kan ge bra förklaring på mitt problem, måste jag noga överväga att helt lämna Geneanet och ta bort mitt släktträd beroende på avsaknad av professionalism. Både Ancestry.se och My Heritage har en klart överlägsen professionell hantering, tydlighet och användarvänlighet i sina släktforskningsprogram. Jag förmodade att Geneanet hade en liknande ranking. Men erfarenheten har visat en betydligt lägre nivå. Tveksamt om det ens är värdigt ett släktforskningsprogram av den digintet Geneanet utger sig för.

janolofh
janolofh
Hej
Jag ska undersöka saken. Det är dock semestertider just nu, varför det kan dröja en viss tid.
Jan-Olof

janolofh
janolofh
Hej
Det verkar vara ett överföringsproblem med att importera GEMDCOM-filen från Ancestry.se. Programmeraren har lovat titta på problemet. jag återkommer med svar.
Jan-Olof

kjohnsson2
male
Visa deras familjeträd.
Jag är tacksam för att Geneanet försöker hitta en lösning på problemet. Vill dock påminna om att Gedcom-filen är importerad från MyHeritage Family Tree Builder, PremiumPlus. Jag har inte provat att importera gedcom-fil från Ancestry.se.

kjohnsson2
male
Visa deras familjeträd.
Det är tydligen skillnad på GEDCOM-filer från olika släkforskningsprogram. Versionen från My Heritage var inte bra vilket initierade mitt inlägg. Nu har jag provat GEDCOM-fil från Family Tree Maker, som är en del av Ancestry.se. Den GEDCOM-filen passade tydligen Geneanet bra eftersom korrekta årtal om födelse respektive dödsfall presenterades för varje person och därmed korrekt livslängd i förekommande fall.

janolofh
janolofh
Hej
Då ska jag se till att information överförs till programmerarna.
Jan-Olof

Skriv svar

Återgå till "Släktträd - Familjekrönika"