Skriv svar

Staelens: een gigantische hoop mensen

Voor allerlei discussies. Kijk in de lijsten van dit forum, alsmede in de 'Geneapedia'.
vootje
male
Inlägg: 1
Släktträd: Icke-grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.
Beste collega stamboomonderzoekers,


Ik ben al een tijdje actief als stamboomonderzoeker en heb al menig bezoek naar het rijksarchief in Kortrijk achter de rug om verder te werken aan mijn stamboom.

Mijn stamboom vindt zijn roots in de jaren 1600 in Ichtegem, West-Vlaanderen. Maar wat mij vooral fascineert is het feit dat er in veel andere steden in West-Vlaanderen, ook Staelens-stammen zijn ontstaan. Brugge, Roeselare-Beveren, St-Laureins, noem maar op. allen hebben ze een Staelens stam.

Wat mij nu bezighoudt is de vraag of dit allemaal onafhankelijke stammen zijn met dezelfde achternaam (dus toeval) of er meer achter zit en ergens uit een ander land de nazaten van een gemeenschappelijke voorouder zich hebben uitgezwermd in de zuidelijke nederlanden en zo bij het begin van noteren van de belangrijkste gebeurtenissen in een mensenleven, er op verschillende plaatsen een stam ontstaat met dezelfde achternaam.

Heeft iemand informatie over eventuele migratie in west-Vlaanderen vanuit andere streken? Is er een link met andere familienamen terug te vinden in Duitsland (Stahl, Stehlin, Stahly, Stael, etc.)

Het houdt mij erg bezig en moest iemand daar iets over kunnen vertellen dat verder kan onderzocht worden dan zou ik die informatie erg op prijs stellen!

MVG,

Ivo Staelens
staelensk
staelensk
Inlägg: 1
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
ivo ik versta uw vraag maar al te goed en zeker als je weet dat ik mijn bezig houd met de groep 'staelens in the world" op facebook
ik beaam inderdaad dat we reeds om verschillende stammen zijn gestoten het rare er van is echter  dat er niet veel zijn die effectief terug keren tot  de begin jaren van de noteringen dus +/- 1600  wat kan doen vermoeden dat er ergens een link kan gemaaktwordn  om deze verschillende bomen daadwerkelijk aan elkaar te kunnen hangen  volgens het geen ik mij herinner is het maar de stam van moere  en deze van st-laureins die redelijk ver terug keert en ik vermoed dat er in st-laurins 2 zijn een die start in 1603 en 1 in 1607 wat er kan op wijzen dat daar het begin ergens moet zitten
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Inlägg: 2602
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Hallo heren Staelens,
Wel heel laat met een reactie, maar pas nu jullie vraag ontdekt op het GNN-forum.  Ondertussen hebben jullie wellicht al verder kunnen graven, maar toch nog dit :
Te URSEL (O.Vl.) woonden er in de 17°E nogal wat STAELENS gezinnen.  Die kan je vinden via search.arch.be voor de aktes, maar... ook interessant zijn de Staten van Goed van Ursel (gerekend tot de betere in hun soort!).  Een reuzegrote verzameling met kostbare informatie! Gemakkelijkheidshalve vertrek je best vanuit de index (deel 5 en dan naar de familienaam STAELENS, met de variaties Stalens, Staellens); op andere plaatsen ook de oudere vorm Staelins tegengekomen (naar analogie met Janssins, Lootins, Lievens, enz.).  Ik dacht dat één van die oeroude Staelens daar ook baljuw was... De Staten van Goed in PDF vind je via de website van Familiekunde Vlaanderen, afdeling Meetjesland (voorheen VVF-Vlaanderen); nog makkelijker is nu via de Geneanetblogs (zie commmentaren of intikken 'Meetjesland' via zoekopdracht, rechstboven).  En, natuurlijk altijd de moeite om ook eens te gaan kijken in de naburige dorpen (die 'met paard & kar' bereikbaar waren).
mvg en succes toegewenst, Greta
Skriv svar

Återgå till "Genealogisch Praatcafé"