Skriv svar

J.J.Gaillard: Bruges et le Franc ou Leur magistrature et leur noblesse, avec des données historiques et généalogiques

sannerotsaert
female
Inlägg: 12
Beste onderzoekers,

In het boek van Gaillard,
(J.J.Gaillard: Bruges et le Franc ou Leur magistrature et leur noblesse, avec des données historiques et généalogiques sur chaque famille, Volume 5)

Vind ik bij de familienaam Rotsart een link naar de schotse clan Ross. Zeer leuk om te lezen dat er schots highlander-bloed door mijn aderen stroomt, maar de schrijver staaft op geen enkele manier de link en over de schotse namen vind ik nergens op internet gegevens die dit bevestigen. Ook de namen van de echtgenotes geven geen enkel resultaat.

Mijn vraag dus: hoe betrouwbaar is dit? Waar haalde Gaillard zijn gegevens? Aangezien hij verschillende volumes schreef over genealogie en familiekunde, kan ik dan aannemen dat hij wist waar hij over sprak?

Zijn er hier nog onderzoekers die dit al zijn tegengekomen?

Met vriendelijke groeten,

Sanne Rotsaert
Bilagor
image.png

wimpeeters
male
Inlägg: 261
Släktträd: Icke-grafisk
Visa deras familjeträd.
Zeer voorzichtig mee omgaan, staat blijkbaar vol met fouten. Is enkele weken geleden in een Facebook groep nog een discussie over geweest, zie bijlage.
Bilagor
Gailliard.png

sannerotsaert
female
Inlägg: 12
Dag Wim,

Bedankt voor de bevestiging! zoals ik dacht, hecht ik hier best niet te veel geloof aan. Ik hou het wel bij als een interessant stukje trivia ;)

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Inlägg: 2158
Släktträd: Grafisk
Visa deras familjeträd.
In aansluiting op de verhelderende info van Wim nog het volgende...
(1)
Gaillard schreef zijn werk om de ijdelheid van de toenmalige bourgeoisie te strelen,
vooral dan voor de nieuwe rijken die niet van adellijke afkomst waren!
Sommige data moeten met meer dan 1 korreltje zout genomen worden,
want bij zwakke schakels werd gefoefeld of hypotheses die voor werkelijkheid werden doorgegeven...
Geschiedsvervalsing is van alle tijden, zelfs nu zien we op online genealogische publicaties dat er
soms adeldom wordt bij gesleurd om toch maar 'tot aan Karel de Grote' te geraken....
Nu makkelijker te dedecteren aangezien we veel (online) info hebben en kunnen vergelijken (zoals bij GNN),
maar voor de Parochieregisters blijft het voor 1600 veelal bij ruwe schattingen...
(2)
Wat ook opvalt bij Gaillard is dat verarmde takken nooit worden vermeld. Heb zelf ondervonden dat
het moeilijk zo niet onmogelijk is om eigen familietakken te koppelen aan naamgenoten bij Gaillard...
(3)
Er staat natuurlijk wel geloofwaardige informatie tussen die gebaseerd is op mondelinge of schriftelijke overlevering,
doch best vergelijken met andere (?) bronnen in archieven of ter plaatse polsen of men je kan verder helpen!

En voor de betekenis van je familienaam ROTSAERT (waarvan ik de oudste patriarchen met je deel),
houd ik me bij de eigentijdse en wetenschappelijke publicatie van dr. F. De Brabandere,
met de oudere varianten Ro(o)tsaert, Roetsart, Jan Rootchaert (1345), soms Rutsaert.
Maar... ook Ro(u)chard wordt vermeld en... zoals alle familienamen die eindigen op ,-aert
kan men nog alle kanten op, zo ook bij Minnaert en Blanckaert, zie forumtopic :
https://nl.geneanet.org/forum/viewtopic ... 56#p976756
mvg, Greta

greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Inlägg: 2158
Släktträd: Grafisk
Visa deras familjeträd.
t.a.v. iedereen - of toch zij met voorouders in en rond Brugge,

Hier wellicht nog een beruchte, overgenomen stamboomvervalsing bij J.J. Gaillard in zijn :
Bruges et le Franc ou Leur magistrature et leur noblesse, avec des données historiques et généalogiques sur chaque famille,
zie : https://books.google.be/books?id=02NNAAAAcAAJ&hl=nl&source=gbs_book_other_versions
met zoekrobot + onderaan alle gratis E-boekdelen

Zie hiervoor het artikel in De Standaard van historicus M. Reynebeau,
over de demythologisering van Jan Breydel (14de E) + misschien ook stamboomvervalsing,
dit op basis van de M.A.thesis van historica L. Demets,
zie : https://www.standaard.be/cnt/dmf20190710_04503945?articlehash=614525DE29D68E76090A20613340E0969283813C85F40CBD2ADBF67675636CAD150C2E9D9E94BD0D1038732DED0C1793DC4BDBDC7EE856970DF791C0FDA849AA

En, mijn nichtje zou een nazate zijn van Jan Breydel, maar ook al weer erg twijfelachtig, zie :
https://gw.geneanet.org/greetjepittery_w?lang=nl&n=biestman&oc=0&p=joanna&type=fiche

NB-1 - Niet alles is fout bij Gaillard, maar toch heel erg behoedzaam mee omspringen!
NB-2 - Een betaalartikel van De Standaard, maar niet abonnees hebben recht op 5 gratis artikels per maand.

Skriv svar

Återgå till "Genealogisch Praatcafé"