Skriv svar

De toekomst van databanken

Voor allerlei discussies. Kijk in de lijsten van dit forum, alsmede in de 'Geneapedia'.
sprookloosje
male
Inlägg: 26
Släktträd: Grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.
Wie in België tegenwoordig een stamboom begint, kan vanachter zijn computer heel ver geraken. Het heeft ervoor gezorgd dat je veel sneller kunt werken en dat mensen al voor hun pensioen aan deze droom kunnen beginnen. Ook kan je aktes zoveel opnieuw bekijken als nodig.

Intussen staat de IT-wereld niet stil, en kan steeds sneller, steeds grotere pakketten informatie verwerkt worden. Met de feestdagen in aantocht, tijd om eens te dromen: Eén van de geniaalste tools op Geneanet is het vergelijken van je stamboom met andere stambomen.

Stel je voor dat je stamboom kunt vergelijken met bijvoorbeeld alle personen die ooit beschreven zijn in de tijdschriften van Familiekunde Vlaanderen. Je maakt dus een export van je volledige stamboom, je gebruikt die GEDCOM-file om te vergelijken met alle genealogische informatie die ooit door Familiekunde Vlaanderen is bijeengeschreven, en je krijgt een lijst met potentieel interessante artikels aangeboden.

Wat is jullie idee hierover? Welke informatie mag nog digitaal toegankelijker worden?
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Inlägg: 2598
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Ja! Dromen & hopen in december, ondanks alles! Ook wij stamboombouwers...
Als opzoekingsmethodes dankzij databases & zoekmachines even spectaculair - of meer -
blijven evolueren dan vanaf 2010 het geval, dan blijft het niet bij dagdromen of fake news...

Toch ook op een rijtje zetten wat al wél kan (zoals je deed), plus nog zo veel meer...
:-) iedere streek, provincie of soms dorp beschikt reeds over eigen digitale (online) databases...
:-) digitale databases met bidprentjes, data op grafzerken (Geneagraves), gedenkplaten en oude kranten
zijn meer & meer vlot te vinden op Geneanet; epigrafie (blz.2), zie via ons forum :
https://nl.geneanet.org/forum/viewforum.php?f=81577&sid=890cd6bd6aabec4479d52de21df70987
:-) Voor Familiekunde Vlaanderen, nog eens extra hun memorystick aanprijzen, zie :
https://nl.geneanet.org/forum/viewtopic.php?f=6&t=500723 (aankondiging van 20.06.2015)
:-) Bij search.arch gaat het al lang niet meer enkel om 'de aktes' - waarmee weliswaar alles begint -
maar ook om allerlei secundaire bronnen die via hun zoekrobots kunnen ontdekt worden;
te volgen via de nieuwsbrief van het Belgisch Rijksarchief waarop je kan intekenen :
http://www.arch.be/index.php?l=nl&m=nieuws&r=alle-nieuwsberichten&dep=ara
:-) Een goudmijntje voor details uit het leven van een tijdperk, een streek of zelfs personen :
https://www.dbnl.org/ (met de 2 zoekrobotten in bovenbalk)... Een aanrader.

Met opsommen laat ik het (voorlopig), wel nog enkele opmerkingen :
- Amper 6 jaar geleden zei men dat er nooit volledige documenten en masse online zouden komen, want "te weinig serverruimte" daarvoor...
nu zien we al databases met volledige Weesregisters (zo voor Roeselare), notarisaktes, etc. verschijnen!
- Maar... zoals het bij Geneanet om een voortdurend geven & nemen gaat met verre bloedverwanten, zo ook op ruimere schaal.
Immers, al die verwezenlijkingen dankzij het vele werk achter de schermen van vrijwilligers (vooral 60-plussers en meer),
zie forumtopic : https://nl.geneanet.org/forum/viewtopic.php?f=79&t=558590 (14 tekstjes met talrijke linkjes).
- Wat Nederland betreft, zelf al veel zoek- en vindplezier beleefd bij mijn speurtocht naar mijn Nederlandse familietakjes :
https://www.zeeuwsarchief.nl/zeeuwen-gezocht/ en http://www.allelimburgers.nl/

Ziezo, de aftrap is gegeven...
aanvullingen i.v.m. het louter technisch aspect of nieuwe databases in België of Nederland blijven welkom. mvg, Greta
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Inlägg: 2598
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Nog een - niet PC-technisch - achterkomertje...

Aan het tempo waarop de laatste jaren genealogische opzoekingen worden gedaan én digitaal verschijnen,
zou het me niet verwonderen dat het geen tien jaar meer duurt
dat genealogen niet meer zullen moeten focussen op de drie belangrijkste documenten in een mensenleven
(doop/geboorte, huwelijk, begrafenis/overlijden) - die zullen we dan grotendeel opgespoord hebben -
maar dat we ons volop zullen kunnen concentreren op 'secundaire bronnen',
die op hun beurt ook meer online - of toch - gedigitaliseerd zullen worden.
Via weesaktes, schepen- en notarisaktes, criminele registers, enz. zullen we onze voorouders beter leren kennen.
Waren ze arm of rijk? Waren het engelen of deugnieten? Wat was hun beroep en hun sociale status?
Van sommigen zullen we via processen, boedelaktes, enz. zelfs stukjes van hun letterlijke woorden vernemen
(heb online al enkele bewaarde 'vooroudergesprekken' ontdekt!).
Ook M.A. research komt meer en meer online, de zogenaamde E-thesissen...

Kortom : er breken nog boeiende genealogische tijden aan!

Zie ook voorgaande tekstjes zo nog niet doorgenomen en... 'Andere klokken horen luiden' is altijd interessant! mvg, Greta
lanckact
male
Inlägg: 77
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Ik vraag me soms af wanneer de geschreven registers automatisch gaan kunnen omgezet worden in doorzoekbare tekstbestanden. Voor archiefstukken van de Burgerlijke Stand lijkt me zoiets nu al eigenlijk bijna mogelijk. Voor de oudere documenten zit het allemaal veel complexer, met andere schrijfwijzen en onduidelijker geschriften.

Als zo'n omzetting zou mogelijk zijn, dan lijkt het automatisch genereren van een stamboom op de langere termijn zelfs mogelijk. Of dat een wenselijke optie is, dat valt natuurlijk nog maar te bezien. Wel zal er sowieso altijd controle nodig zijn van genealogen om foute interpretaties van de computer recht te zetten (fouten in omzetting schrift naar tekst, koppelen van verkeerde personen met dezelfde naam, mensen die van een veraf gelegen gemeente inwijken, enz).
sprookloosje
male
Inlägg: 26
Släktträd: Grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.
lanckact skrev: 27 november 2020, 13:17 Als zo'n omzetting zou mogelijk zijn, dan lijkt het automatisch genereren van een stamboom op de langere termijn zelfs mogelijk.
In principe denk ik dat met de hoeveelheid akten die al geïndexeerd zijn het mogelijk moet zijn om automatisch al heel wat stambomen te genereren. Aan de hand van een betrouwbaarheidspercentage zou je dan zelf kunnen inschatten of het nodig is bepaalde akten grondiger te onderzoeken.
greetjepittery skrev: 26 november 2020, 11:42 Aan het tempo waarop de laatste jaren genealogische opzoekingen worden gedaan én digitaal verschijnen,
zou het me niet verwonderen dat het geen tien jaar meer duurt
dat genealogen niet meer zullen moeten focussen op de drie belangrijkste documenten in een mensenleven
(doop/geboorte, huwelijk, begrafenis/overlijden) - die zullen we dan grotendeel opgespoord hebben -
maar dat we ons volop zullen kunnen concentreren op 'secundaire bronnen'

Hoewel mijn stamboom verre van af is op basis van de 3 akten, ben ik ook al begonnen met secundaire bronnen te bestuderen.
Voor mij persoonlijk is een stamboom zoveel meer dan wat namen en datums. Ik ben het volledig met je eens om je voorouders weer een beetje te laten leven.

Daarnaast ben ook ik de vele vrijwilligers dankbaar. Zelf probeer ik hier en daar ook een steentje bij te dragen aan indexeren en kerkhoven te inventariseren. Er zijn nu éénmaal veel boeiende en goed georganiseerde projecten

En inderdaad:
greetjepittery skrev: 26 november 2020, 11:42 er breken nog boeiende genealogische tijden aan!
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Inlägg: 10862
In principe denk ik dat met de hoeveelheid akten die al geïndexeerd zijn het mogelijk moet zijn om automatisch al heel wat stambomen te genereren. Aan de hand van een betrouwbaarheidspercentage zou je dan zelf kunnen inschatten of het nodig is bepaalde akten grondiger te onderzoeken.
Dat principe kunt u maar beter zo snel mogelijk weer overboord gooien. Er zitten vaak te veel fouten in klakkeloos van derden overgenomen takken, en die verspreiden zich met behulp van zogenaamde handige overname-functies op andere sites als een virus. Persoonlijk raad is het gebruik van dergelijke zogenaamd handige functies dan ook sterk af. U kunt ze slechts als leidraad gebruiken, en pas na eigen controle in uw bestand opnemen.
Automatisch stambomen genereren is dan ook een illusie, of noem het sprookje of farce.

Er zijn hier ook wel eens vragen van 'genealogen' die denken dat ze in 5 minuten een stamboom tot Adam en Eva kunnen genereren, en dan zijn ze kwaad als blijkt dat dit niet mogelijk is.
"Smartmatches' en andere verwijzingen naar soortgelijke zogenaamd handige opties, zijn geen bronnen. Ik zie die eerder als een waarschuwing om extra op te letten bij de overname van die data.
lanckact
male
Inlägg: 77
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
En zoals ik zelf al schreef: of dat goed nieuws is, dat is nog maar sterk de vraag. Ik deel je bezorgdheid over de afnemende kwaliteit van stambomen. Velen uit de jongste generaties hebben nauwelijks nog geduld en als ze met één klik heel hun (deels foute) stamboom kunnen opstellen, dan nemen ze er die fouten gerust wel bij.

Wat ik wel interessant vind aan een eventuele 'automatisatie' is dat je dan bvb toegang krijgt tot een massa niet of nauwelijks geïndexeerd materiaal, zoals schepenregisters, staten van goed, strafregisters, enz. Wat mij betreft is een automatische omzetting van oud schrift naar een doorzoekbaar tekstbestand dus wel welgekomen vooruitgang. Automatisch genereerbare stambomen daarentegen, dat gaat een stap te ver. Het sop is dan waarschijnlijk de kolen niet waard. Maar of het tegen te houden valt?
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Inlägg: 10862
De toegang tot dat soort akten heeft niets te maken met automatisatie, maar met het indexatiewerk van vele vrijwilligers.

Juist dat 'fouten erbij nemen' is een groot gevaar voor de genealogie, en daarom keur ik dat soort zogenaamde handige opties ook af. Ik ben 3 jaar bezig geweest om één fout in mijn voorvaderlijke lijn gecorrigeerd te krijgen in 10 verschillende stambomen. 9 van die 10 hadden die fout klakkeloos overgenomen met behulp van zo'n zogenaamd handige functie. De 10e had die fout ingevoerd, omdat hij gewoon te lui was geweest om eens in de geboorte-akten te kijken van de kinderen van een bepaald echtpaar, die ook nog eens gewoon online waren in te zien. Die man was nog 'pissed' ook, toen ik hem voor de 3e maal vroeg om het te corrigeren.

Wellicht begrijpt u nu beter waarom ik een supergrote aversie heb tegen automatisch geknoei (?), en waarom dat soort functies dus helemaal niet zo handig zijn, als men wil laten denken..
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Inlägg: 2598
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
(1)
Volgend een mededeling die ik reeds in april 2017 doorgaf op het forumtopic
aktes ontcijferen + vertaallijsten : https://nl.geneanet.org/forum/viewtopic.php?f=6&t=509072
Nieuwe tool voor historici en genealogen!
Computers die handgeschreven historische papieren omzetten in digitale tekst :
https://nl.geneanet.org/actueel/post/2019/04/nieuw-gereedschap-voor-historici-computers-die-handgeschreven-historische-papieren-omzetten-in-digitale-tekst
Een handig hulpmiddel waarmee niet gezegd dat alles nu 'automatisch' kan worden ontcijferd,
alleen al denkend aan al die verschillende handschriften van pastoors en dominees
met elk hun karakter en leeftijd, weerspiegeld in hun handschrift!
Niet enkel kwestie van eeuw of plaats, maar met behulp van schriftvergelijking van één tekst door één persoon.
Zie verder de openingsbladzijde van het Oostenrijkse 'Transkribus',
https://transkribus.eu/Transkribus/ met mogelijkheden tot mailcontact en downloaden.

(2)
Interessant forumdebat en zeker eens naar boven scrollen voor eerdere kritische reacties.
Sluit me aan bij wat collega Wim hiervoor stelde...
Zo kreeg ik te maken met 'genealogen' die zich baseerden op zogenaamde 'slimme' matches...
Mijn voorouders langs moederskant, die ik dankzij de aktes opspoorde, werden niet van mij overgenomen
maar door middel van 'smart' matches van anderen en... met nogal wat fouten! :-(
lanckact
male
Inlägg: 77
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Ik begrijp dat maar al te goed, Wim.

Maar waarom zou je vrijwilligers tientallen jaren werk laten steken in een eindeloze indexatie als dat ook binnen een paar dagen kan gebeuren door de computer? Ja, je mag zoiets maar doen als de technologie voldoende op punt staat en je dus zo weinig mogelijk fouten maakt. Maar de hoeveelheid informatie die je op die manier opeens ter beschikking krijgt terwijl ze anders misschien nooit beschikbaar zou komen is enorm. Bovendien wordt die info niet rechtstreeks in een stamboom verwerkt, het is wel degelijk de bedoeling dat je naar het origineel document gaat kijken alvorens verder te gaan.

Dus ik zie wel degelijk mogelijkheden in automatische indexatie door de computer. Uiteindelijk doen de vrijwilligers nu exact hetzelfde als wat een computer zou doen, alleen veel trager en vooralsnog met veel minder fouten. Op z'n minst kan de computer de vrijwilligers assisteren bij het maken van een index, dat zou hun werk ook al een pak minder lastig maken zonder dat ze de controle verliezen op de kwaliteit.
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Inlägg: 10862
als dat ook binnen een paar dagen kan gebeuren door de computer
En daar maakt u nu juist een grote denkfout. Het is namelijk nog helemaal niet voor 100% mogelijk om teksten automatisch door een computer te lezen en te vertalen naar een index. Zelfs bij zoeken in oude kranten, waarvan men zou denken dat de letters toch allemaal het zelfde zouden zijn, en dus juist zouden worden ingelezen door de leesrobot, komen er nog steeds de meest vreemde fouten naar voren.
Ga er dus maar vanuit dat oude handgeschreven geschriften nog zeker niet allemaal automatisch kunnen worden geïndexeerd. Bij twijfel doet zo'n programma maar wat, zonder te kijken naar de context. Het is dan net alsof je 'google transslet' gebruikt... een niet te begrijpen tekst als uitkomst.

En ach, wees ook maar blij dat dit allemaal (nog) niet mogelijk is. Wat is anders nog de lol van genealogie ?
Dus eigenlijk gewoon hopen dat het ook niet mogelijk wordt ;).
sprookloosje
male
Inlägg: 26
Släktträd: Grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.
Bedankt Wim voor je terechte opmerkingen. Ik ben het volledig met je eens dat we inderdaad niet alles klakkeloos moeten overnemen. En inderdaad, zelf de indexen zijn niet zonder fouten.
  • * Ik heb al koppels gehad die zogenaamd op dezelfde dag begraven waren. Als je dan de begrafenisakte bekeek, was het maar één van de twee die begraven werden.
    * Ik heb in 't begin waarschijnlijk ook heel wat beginnersfouten gemaakt. Die ben ik nu zelf aan het recht zetten, want ik wil een zo correct mogelijk stamboom op basis van authentieke bronnen. Ik merk echter dat heel wat anderen precies nooit akten bekijken, en stambomen van anderen als bron gebruiken. Persoonlijk beschouw ik anderen hun stamboom als leidraad. Dikwijls valt men door de mand wanneer je vragen stelt over hun onvindbare bronnen. Misschien zou het handig zijn moest Geneanet een soort meldingsysteem voor fouten genereren
Toch geloof ik dat, als er een manier bestaat om indexen kritisch te reviewen, dit mogelijk moet zijn om een stamboom automatisch op te bouwen op basis van de indexen (zeker op basis van de akten van burgerlijke stand - de parochieregisters bevatten sowieso soms te weinig info). Dat neemt niet weg dat ik je aversie voor automatisch geknoei volledig begrijp, en dat er nog een lange weg is om een automatische stamboom te genereren. Een echte genealoog moet de akten zelf bekijken!!!

Zelf ben ik vooral geïnteresseerd in een automatische detectie van mogelijk potentiële nieuwe bronnen. Mijn stamboom bevat bijna 2800 mensen. In het rijksarchief zijn al meer dan 38.000.000 namen. Er kan hier nieuwe info toegevoegd zijn van voorouders die je al een tijdje geleden hebt toegevoegd. Een lijst met matches maken zou een interessante manier zijn om nog meer gericht bronnen te zoeken. Uiteraard moet je die bronnen zelf grondig bestuderen en verifiëren.

Met vriendelijke groeten,

Wouter
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Inlägg: 10862
Binnen Geneanet zit al een optie die het aantal mogelijke fouten in een stamboom aangeeft, maar binnen uw stamboom heeft Geneanet die niet aangetroffen.
Geneanet detecteert bijvoorbeeld mogelijke fouten indien een huwelijk plaatsvindt voor de geboorte of na overlijden, of als een vrouw op wel erg oude leeftijd kinderen krijgt, of kinderen krijgt na haar overlijden, of als een vader te ver voor zijn overlijden nog vader wordt, Of als er op zéér jonge leeftijd gehuwd wordt, etc. etc.
Er wordt dus niet gekeken naar of iemand in 1950 of in 1951 geboren werd.

Bij handmatige invoer op Geneanet zelf is het overigens (vrijwel) onmogelijk om dat soort mogelijke fouten in te voeren. Ik zeg vrijwel, omdat er altijd zijn die de waarschuwingen van het systeem negeren.
De meeste mogelijke fouten komen op Geneanet terecht middels gedcoms. Gisteren bijvoorbeeld nog een lus in een stamboom, geïmporteerd middels een gedcom, en het offline programma nam het dus blijkbaar wat minder nauw met het feit dat iemand als zijn eigen voorouder werd ingevoerd.

In mijn parenteel vermeld ik overigens zelf geen bronnen, maar alle data daarin werden wel door mij opgezocht in de archieven. Ik ben gewoon soms een beetje lui, en dat kan ook, want aan de hand van de data in mijn stamboom kan een ieder die zelf vrij eenvoudig opzoeken in de archieven.
Een bronvermelding bij data wil namelijk nog steeds niet zeggen dat iets correct is. Zelfs dan kunnen verkeerde personen nog als ouders aan iemand worden gekoppeld, en al zeker als er in die periode meerdere personen waren met dezelfde naam, Want dan wordt het vele A4-tjes met aantekeningen en puzzelstukjes vol schrijven, voordat met enige mate van zekerheid de juiste persoon kan worden aangewezen.
Ook dat zie ik een geautomatisserd systeem niet snel doen...
sprookloosje
male
Inlägg: 26
Släktträd: Grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.
Eigenlijk is het de attitude van een deel gebruikers die ervoor zorgt dat de technologie onbetrouwbaar wordt en een slechte naam krijgt.
Het is zoals een GPS volgen zonder nog op de verkeersborden letten. Dan moet het inderdaad fout aflopen.

Zelf geloof ik wel in de mogelijkheden van nieuwe technieken, op voorwaarde dat je de spelregels blijft volgen!!!
Wat andere gebruikers doen, beschouw ik dus enkel als een leidraad.

Om dit verhaal een positieve wending te geven: Wim, wat hoop jij dat er binnenkort gerealiseerd wordt? ;)
wimdeckers
wimdeckers
Moderator
Inlägg: 10862
Wereldvrede :roll: .

Maar dat zal niet zijn wat je bedoelde. Wat ik echter wel zou kunnen waarderen is dat andere programma's ook eens meer controles gaan uitvoeren op mogelijke fouten. Alleen al door dat soort fouten binnen alle programma's te kunnen elimineren, worden de stambomen al een stuk beter, en wordt er (wellicht) minder 'rommel' geïmporteerd op Geneanet.


Eigenlijk is het de attitude van een deel gebruikers die ervoor zorgt dat de technologie onbetrouwbaar wordt en een slechte naam krijgt.
Daarmee sla je wel een spijker op de kop !
Skriv svar

Återgå till "Genealogisch Praatcafé"