Skriv svar

twee documenten en twee verschillende moeders

Voor allerlei discussies. Kijk in de lijsten van dit forum, alsmede in de 'Geneapedia'.
landsheer
male
Inlägg: 63
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Beste genealogen, ik ben nog maar pas begonnen met opzoekingswerk voor mijn stamboom. Nu krijg ik te maken met volgende probleem:
Adrianus Franciscus De Landsheer heeft in zijn overlijdensakte Maria Catharina D'Hondt als moeder.
Bij het nalezen van de huwelijksakte is er sprake van Maria Catharina D'Haenens als moeder.
Overlijdensakte Sint-Lievens-Houtem via familysearch
Huwelijksakte Oosterzele via familysearch
Sommige van jullie hebben dat probleem ook misschien al eens tegen gekomen...hoe hebben jullie dat opgelost?
Hartelijk dank voor jullie hulp.
Yves
Bilagor
De Landsheere Adrianus en Waeyenberghe Liva Huwelijk 1825 volledig - kopie.jpg
pjbwilde
male
Inlägg: 33
Släktträd: Icke-grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.
Beste Yves, ja, dat komt vaak voor, soms lijkt het alsof de mensen zelf niet wisten hoe ze heetten.
Wat volgens mij gebruikelijk is de namen te hanteren onder welke die personen zijn geboren.
Je hebt nu al 2 achternamen van de moeder Maria Catharina, wie weet hoe ze heette bij haar huwelijk of de geboorte van haar kinderen. En dan hebben we het nog maar over 1 kind: Adrianus Franciscus. De variatie kan dus veel groter zijn.
Handiger is dan om uit te gaan van de naam waarmee Maria Catharina is geboren, in dit geval dus de oudst bekende naam.
Dat is volgens mij het gebruikelijkste uitgangspunt.
landsheer
male
Inlägg: 63
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Bedankt voor Uw antwoord en advies.
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Inlägg: 2598
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Ja, zowel mannen als vrouwen worden - soms - met verschillende namen geregistreerd.
Zo heb ik een oudmoeder die soms Anna, soms Maria en soms Annemarie staat ingeschreven bij de geboorte van haar kinderen;
in het doopregister is het Maria en... haar 2 jaar oudere zus is een Anna... Om knettergek van te worden.

Bij mannen heb ik dan weer enkele keren vastgesteld dat bvb ene Petrus Franciscus
eerst telkens Franciscus wordt geregistreerd, maar later Petrus... niet toevallig wellicht nadat zijn vader Petrus komt te overlijden
en hij niet alleen zijn hoeve, maar als het ware ook 'zijn voornaam erft'... er 'geen 2 Petrussen op 't erf mochten rondlopen...'

Toch best niet te snel besluiten dat (i.c.) Anna = Maria en Petrus = Franciscus
en proberen dubbelchecken via (details in) andere aktes en eventuele secundaire bronnen.
En... als achternamen verschillend zijn extra wantrouwig zijn!...

mvg, Greta
edwardn
edwardn
Inlägg: 1559
Släktträd: Grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.
Yves,

In de geboorteakte van Adrianus Franciscus staat Maria Catharina D'Haenens ook als zijn moeder vermeld.
Akte nr 8.
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:939V-Z39B-ML?i=31&cc=2138513&cat=360780

Mvg,

Edward
landsheer
male
Inlägg: 63
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Edward,
Bedankt voor je antwoord.
Dat is een stap vooruit.
Als beginneling had ik dit document nog niet gevonden.
Ben ik blij dat ik dit forum gevonden heb, de hulp is geweldig.
Yves
edwardn
edwardn
Inlägg: 1559
Släktträd: Grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.
Yves,

Het lijkt er toch wel op dat bij het opmaken van de overlijdensakte van Adrianus Franciscus de ambtenaar bij de gemeente de naam van de moeder verkeerd heeft gehoord/begrepen. Bij latere akten uit 1865 en jaren later wordt nog steeds Maria Catharina D'Haenens als echtgenote van Rochus De Landtsheere vermeld. Bij dialecten die van dorp tot dorp anders klonken kan ik me dat wel voorstellen.
In mijn familie heb ik enkele leden die op hun akten de naam Daas dragen, terwijl het grootste gedeelte Das heet. Maar in de streek waar zij geboren zijn (Noord-Limburg) werd dat natuurlijk uitgesproken als Daaaaaaas, ;) Vandaar.

Edward
verdonckw
verdonckw
Inlägg: 300
Släktträd: Grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.
Ik heb zo een grapjas van een ambtenaar die waarschijnlijk aan een van mijn voorvaders vroeg 'Wat is uw naam manneke' waarop mijn voorouder waarschijnlijk in het dialect reageerde met 'Verdoenk meneer'. En nu staat er ene Verdoenk tussen alle Verdoncken. :lol:
Dit is Verdonck, die stoute gast,
Wiens kaekebeen elck een aen tast.
Op niemant, groot, noch kleijn, hij past,
Dies raeckte hij in 't werckhuis vast.
anno 1627
Skriv svar

Återgå till "Genealogisch Praatcafé"