Skriv svar

Familie de Mol


anieuwenburg
anieuwenburg
Inlägg: 3
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.

Familie de Mol

Inlägg av anieuwenburg »

Hallo Geneanet vrienden wie zou mij willen en kunnen helpen met mijn zoektocht naar de familie de Mol, zover als ik weet komt het grootste gedeelte uit Gouda en Rotterdam maar de vroegste beschrijving zouden ze uit Belgie of Frankrijk gekomen zijn kan hiervan geen aansluiting vinden. Wie van u heeft hetzelfde probleem en hoe zoek ik nu verder. De vroegste te achter halen voorvader is Jacob de Mol 1598 en Jan Pietersz de Mol 1620 beiden uit Gouda mogelijk via andere wegen in Gouda neer gestreken. Elke hulp is welkom bedankt alvast, vriendelijke groet Anneke
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Inlägg: 2598
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Goeie middag Anneke,
Gewoon enkele denkpistes en daarmee nog geen klant & klare wegwijzers voor jou vanuit Vlaanderen, want de naam komt tamelijk veel voor in Oost- en West-Vlaanderen.
Overloop bvb eens volgende databases :
- VVF-Meetjesland / Digitale bronnen / Zoeken in onze database / zoekopdracht : DE MOL
- Database Akten West-Vlaanderen / Parochieregisters / dopen, huwelijken of begrafenissen / zoekopdracht : DE MOL maar ook DEMOL
Zelf een vader & dochter DE MOL in mijn stamboom die wellicht hun wortels voor 1600 te Eeklo of Maldegem hebben...
En, als je DE MOL intikt bij GNN voor 1590, dan stellen we vast dat de familienaam niet alleen rond Brussel verspreid is, maar ook reeds in NL en in Frankrijk opduikt!... 
Als jouw familie nu overwegend van protestantse huize is, dan is er wel kans dat je verste roots inderdaad in Vlaanderen liggen.
De vraag die zich opdringt bij deze 'dierennaam' (die wellicht ook naar een menselijke eigenschap verwees) is of DE MOL niet op verschillende plaatsen tegelijk opduikt (en de takken dus niets met elkaar te maken hebben), naar analogie met bvb de familienaam DE VOS.  Andere documenten dan de akten uit de Parochieregisters zullen je hopelijk verder helpen. 
Succes vanwege, collega Greta
anieuwenburg
anieuwenburg
Inlägg: 3
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Beste Greta, dank voor uw antwoord ga zeker even zoeken op de door u gegeven site's om te zien of ik verder kom.
In de jaren veertig is mijn grootvader al bezig geweest met achterhalen waar de familie oorspronkelijk vandaan zou komen en door de vereniging Talpa en Mollen vereniging is men gekomen onder voorbehoud uiteraard tot 1600 een zekere Pieter of Piere de Mol uit Belle Bailleul Frankrijk maar deze zekerheid is er niet want van deze heer is daar niets terug te vinden. Er zijn er in die tijd ook veel neer gestreken in en om Leiden ook daar kom ik niet veel verder. Maar we blijven proberen.
Bedankt voor zover. Groeten Anneke
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Inlägg: 2598
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Goeie middag Anneke,
Mocht je via het Nederlandstalig GNN-forum geen reactie binnenkrijgen, dan is het wellicht efficiënter werken voor jou via het FRANSTALIGE GNN-forum... ('Français' aanvinken onderaan en om terug 'thuis' te komen nadien op 'Néerlandais'. 
Verder vermeld je Baillieuil als mogelijke 'wieg' van jouw DE MOL's... 
- Ze zullen zeker oorspronkelijk Vlaams geweest zijn of Frans-Vlaams (regio ten zuiden van de prov. West-Vlaanderen), waar tot voor enkele generaties (ook) Vlaams werd gesproken; ook hun familienamen waren grotendeels Vlaams - of Nederlands, zo je wil.
- Kijk es op Wikipedia : er is een Baillieul in Henegouwen (B) en er zijn er maar liefst 5 in Frankrijk (vooral in het district Pas-de-Calais).
Ook ik zit met enkele oeroude families aldaar en die toen naar Vlaanderen migreerden... niet vreemd dus. 
- Nu moeten we er wel aan toevoegen dat er geen enkele DE MOL voor 1630 in Baillieul zelf werd opgespoord via GNN...
Het is niet altijd makkelijk, maar des te boeiender die moeizame speurtochten!  mvg, Greta

anieuwenburg
anieuwenburg
Inlägg: 3
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Hallo Gerda, dank voor uw reactie. Uw voorstel om via de Franstalige site te werken heeft een moeilijkheid daar ik geen woord Frans spreek-lees-of schrijf en ik de tekst dan ook totaal verkeerd kan beoordelen, er is mij verteld dat de naam daar eigenlijk gelijk zou zijn aan hier de naar Jansen Of Pietersen. Dus zeer veel voorkomend en geen relatie tot elkaar zou hebben. Vandaar een zeer moeilijke zoektocht door voor mij. Heb wel het een en ander gevonden waarvan ik zeer twijfel of ik op het juiste spoor zit.
De sporen die ik heb lopen terug tot om en nabij 1100 en uit verschillende delen van Frankrijk en Belgie. Het Balleull wat ik heb wordt ook wel Belle genoemd zegt u dat iets!!!
Hoop van u te horen als u me kunt helpen op het juiste spoor te komen En dan is er de moeilijkheid om aansluiting te vinden met de Nederlandse tak maar weet ik waar te zoeken dan zal het eenvoudiger worden.
Dank voor de moeite en graag tot een weder horen.
Vriendelijke groet,
Anneke
chmidelear
male
Inlägg: 2772
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Goede avond,

Hieronder de oude benamingen van SCHELLEBELLE :

Bailleul-sur-Escaut, Bella, Bella Scaldis, Belle, Bellensis, Belle sur l’Escaut, Belluel sor Escaut

Christian
greetjepittery
greetjepittery
Moderator
Inlägg: 2598
Släktträd: Grafisk
Sökning: Grafik
Visa deras familjeträd.
Hier zijn we nog es, Anneke
Ja! Zoals je ziet zijn er nogal wat Belle Baillieuil's... Van belang om eerst uit te zoeken om welk B. het hier zou gaan... En, als je dat eenmaal weet, dan best ook de aktes van de streek doorlopen.  De meeste voorouders waren landbouwers - dus - de dorpen "op paard- en karafstand" checken; voor de rijkere klasse : die "op koetsafstand" en voor de upperclass kan het best nog verder zoeken zijn, bvb in mijn boom zitten voor 1450 voorouders die van  Axel (NL) naar Brugge trokken.  Ook zit ik met een 18°eeuwse voorva uit... Zwolle, die in Middelburg (VL) belandde, maar diens vader was 'van de militie'.  En dan vooral die 'godsdienstvluchtelingen' : gegoede protestantse Vlamingen die massaal naar de Nederlandse steden vluchtten (bvb de broer van mijn voorvader trok vanuit Tielt naar Delft), maar ook omgekeerd : katholieke voorouders uit de 17°E die van Delft naar Brugge trokken en van West-Friesland naar Oostende vaarden!  Niet abnormaal toen.
Anderzijds kan ik je geruststellen dat er toch niet "zoveel De Mol's zijn als Peeter's en Janssens".  Via het GNN-blog klik je op "Familienamen in België" en daar bovenaan op de "Vernieuwde website" van het proffessersechtpaar Bijnens-Marynissen. Hier kan je zien dat er in 2008 'maar' 1.857 De Mol's waren in België, terwijl de nrs. 1 en 2 in België Peeters zijn met 32.657 naamdragers en Janssens met 30.296!
Oordeel zelf maar of het haalbaar is om in Frankrijk verder te graven; ik wil ev. een kort tekstje voor je vertalen voor het forum van GNN-Frankrijk alsook ev. reactie erop.
Natuurlijk is het zo dat de meeste sporen van onze voorouders doodlopen voor 1575... tenzij je met wat geluk andere documenten vindt, zoals belastingskohiers... voor ons genealogen kunnen 'belastingen wel aangenaam' zijn :-)  Zelf heb ik zo enkele oeroude takken met nog 1 à 2 generaties kunnen uitbreiden.  Of, de wortels van een voorvader kunnen opsporen via een Staat van Goed (=erfenis- en voogdijakte)... zijn broer in Frankrijk moest hem nog een koe betalen uit de erfenis van hun vader!  Zo zie je maar : vermoeiend, maar oh zo boeiend.
Fijn weekend, Greta
karel6
male
Inlägg: 7
Släktträd: Icke-grafisk
Sökning: Text
Visa deras familjeträd.
Hallo,

Ik lees hier een discussie van enkele jaren geleden. Zelf ben ik zeer actief voor de heemkring van Schellebelle (in Oost-Vlaanderen) dat lang geleden Belle werd genoemd.

Wij beschikken over heel wat informatie uit de 16de eeuw, zoals renteboeken of penningkohieren.

Ik kan U alvast vertellen dat de naam "De Mol" daar zeer veelvuldig in voorkomt. Ook in onze buurgemeente Wichelen is dat overigens zo, er waren hier heel wat families met die naam. Er bestaan wel geen parochieregisters in ons dorp die tot voor 1600 gaan, maar we weten wel dat ook in onze gemeente nogal wat families richting Nederland zijn getrokken in de 2de helft van de 16de eeuw.

Ik weet uiteraard niet waarop U zich precies baseert om de herkomst van je voorvaderen aan "Belle" te linken, noch over welk "Belle" het precies gaat. Ook het huidige Denderbelle noemde toen nog "Belle", en je had ook nog Belle dat nu in Noord-Frankrijk ligt en Bailleul noemt.

Ik wil dus enkel en alleen maar even kwijt dat er in ons "Belle" zeer veel families waren met de naam De Mol.

Beste groeten,
Karel De Jaeger
Skriv svar

Återgå till "Andere landen"